علائم سرطان پانکراس

علائم سرطان پانکراس را بشناسیم!

آشنایی با بیماری‌های داخلی همانند سرطان پانکراس در واقع کمک می‌کند تا در صورت بروز برخی از نشانه‌ها و علائم، سریعاً موضوع را به یک متخصص اطلاع داده و درمان را آغاز کنید. البته پزشکان همواره معتقد هستند قبل از اینکه علائم‌ در ظاهر انسان رویت گردد باید از طریق انجام آزمایشات چکاپ از سلامت اندام‌های داخلی خود مطمئن شویم.

در نتیجه هر فرد سالمی حداقل دو بار در سال باید این آزمایشات چکاپ را به طور کامل انجام دهد. برای این منظور مراجعه به مراکزی که از تجهیزات مدرن برای آنالیز نمونه‌هایی استفاده می‌کنند، قطعاً بهترین راهکار جهت ارائه نتیجه کاملاً دقیق از آزمایش به متخصص خواهد بود.

آزمایشگاه اطبا در غرب تهران در این زمینه در کنار شما عزیزان است تا بتوانید نمونه‌گیری‌ها را در شرایط کاملاً استاندارد و حتی در صورت امکان در منزل یا محل کار خود انجام دهید. در این مقاله کارشناسان ما تصمیم گرفتند شما را با علائم سرطان پانکراس و علت ابتلا به این بیماری آشنا نمایند تا نسبت به مراقبت از خود و انجام آزمایشات چکاپ اهمیت بیشتری قائل شوید.

علت اطلاع به بیماری سرطان پانکراس چیست؟

همانگونه که می‌دانید پانکراس یا لوزالمعده به عنوان یکی از اندام‌های درون‌ریز شناخته شده که مسئول تولید آنزیم‌های گوارشی، انسولین و گلوکاگون است. در واقع این عضو از بدن علاوه بر اینکه نقش چشمگیری در هضم مواد غذایی داشته، به تولید انسولین نیز کمک می‌کند و از این طریق قند خون را کنترل خواهد کرد. متاسفانه یکی از مشکلاتی که ممکن است فرد به آن مبتلا شود، سرطان پانکراس است.

جالب است بدانید طبق یافته‌های بدست آمده، سرطان پانکراس به عنوان سرطان خاموش شناخته شده و زمانی علائم آن رویت می‌گردد که بیماری به طور کامل در بدن فرد پیشروی کرده باشد. بنابراین چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا، سرطان پانکراس معرفی می‌گردد. قطعاً اکنون این سوال به وجود می‌آید که چرا به سرطان پانکراس مبتلا می‌شویم؟ دانستن علت ابتلا به بیماری برای جلوگیری از آن الزامی است.

بیماری سرطان پانکراس

بیماری سرطان پانکراس

طبق تحقیقات پزشکی، جهش‌های ژنتیکی که به صورت ارثی یا اکتسابی در بدن رخ می‌دهند باعث تغییر در عملکرد سلول‌ها و ابتلا به سرطان خواهند شد. بنابراین رشد غیر طبیعی سلول‌ها در داخل پانکراس منجر به ابتلا به سرطان پانکراس می‌گردد.

اما همانگونه که گفته شد، عوامل اکتسابی یا محیطی نیز نقش مهمی در ابتلا به این سرطان دارند. از قدیم گفته‌اند که همواره پیشگیری بهتر از درمان است خصوصاً زمانی که بحث بیماری‌های سرطانی در میان باشد. مهم‌ترین عواملی که بر ابتلا به سرطان در پانکراس تاثیر گذاشته و احتمال ابتلا به این بیماری را در فرد بالا می‌برند عبارتند از:

افزایش وزن یا چاقی بیش از حد

استعمال دخانیات و الکل

ابتلا به دیابت

پانکراتیت مزمن

سابقه ژنتیکی ابتلا به سرطان پانکراس

نداشتن رژیم غذایی مناسب

مراحل پیشروی سرطان پانکراس

مراحل پیشروی سرطان پانکراس

همانگونه که گفته شد سرطان پانکراس به عنوان سرطان خاموش شناخته می‌شود، زیرا تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار سخت خواهد بود:

در مرحله اول تومور‌های سرطانی تشکیل می‌شوند ولی نشانه‌هایی از نظر ظاهری در فرد وجود ندارد که بتوان ابتلا به این بیماری را تشخیص داد.

با گذر زمان، توده‌های سرطانی در غدد لنفاوی نیز گسترش پیدا خواهند کرد اما متاسفانه باز هم چون که نشانه‌های خاصی در ظاهر رؤیت نمی‌گردد، تشخیص بیماری سخت می‌شود. البته باید به علائمی همانند زردی پوست، کاهش وزن، کاهش اشتها یا تغییر رنگ ادرار نیز توجه کنید. تمامی این علائم می‌توانند نشانه‌های از ابتلا به سرطان در پانکراس باشند.

با توجه به تشخیص سخت این بیماری در مراحل اولیه، انجام آزمایشات چکاپ حداقل دو بار در سال تنها راهکاری است که کمک می‌کند با بررسی تغییرات فاکتور‌هایی در خون بتوان سلامت اندام‌ها را تضمین نمود. در صورتیکه سرطان پانکراس در مرحله دوم تشخیص داده شود شاید بتوان از طریق دارو درمانی، شیمی درمانی و پرتو درمانی، از پیشروی بیماری جلوگیری کرد.

نکات مربوط به سرطان پانکراس

با گسترش سرطان پانکراس و ورود آن به عروق مجاور غدد لنفاوی، علائمی همانند کمردرد، حساسیت در قسمت بالایی شکم، احساس خستگی و افسردگی نیز به علائم قبلی اضافه می‌گردد. در این زمان شاید لازم باشد جراحی نیز انجام گیرد.

متاسفانه واقعیت تلخ این است که اغلب متخصصان سرطان پانکراس را در مرحله چهارم تشخیص می‌دهند که غیر قابل درمان بوده و روش‌های درمانی تنها برای کاهش عوارض و علائم به کار ‌می‌روند.

نکات مهم سرطان پانکراس

علائم و نشانه ‌های ابتلا به سرطان پانکراس

در این مقاله گفته شد که علائم سرطان در پانکراس با پیشرفت بیماری نمایان می‌گردد و مهمترین علائم این سرطان عبارتند از:

زردی پوست و چشم به دلیل تجمع بیلی روبین در بدن و همچنین تشکیل تومور در کبد

تیره شدن رنگ ادرار ناشی از تجمع بیلی روبین

اختلال در هضم مواد غذایی و به خصوص چربی‌ها به دلیل بسته شدن مجرای صفرا ناشی از رشد تومور پانکراس

– چرب به نظر رسیدن مدفوع به دلیل بسته شدن مجاری صفرا و در نتیجه دفع چربی موجود در غذا همراه با مدفوع

رنگی شدن مدفوع به دلیل اضافه شدن آب پانکراس و صفرا به مدفوع

احساس سوزش در پوست

آزمایشات سرطان پانکراس

انجام آزمایشات سرطان پانکراس در آزمایشگاه اطبا

همانگونه که گفته شد تشخیص این بیماری بسیار سخت است. بنابراین این خود ما هستیم که با انجام آزمایشات چکاپ در زمان‌های مشخص می‌توانیم به حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها کمک کنیم.

آزمایشگاه اطبا در سعادت آباد با کادر درمانی حرفه‌ای و براساس تجهیزات پیشرفته، به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمامی تست‌ها و آزمایش‌های مربوط به سرطان پانکراس را انجام دهید. فراموش نکنید انجام تمامی مراحل درمانی توصیه شده توسط متخصص، به جلوگیری از پیش‌روی این بیماری کمک می‌کند. بنابراین نسبت به سلامت خود بی‌تفاوت نبوده و طبق نظر متخصص عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل