بیماری کبد چرب

چرا به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شویم؟

کبد چرب یکی از بیماری‌های است که قطعاً همه افراد اسم آن را شنیده‌اند و حتی ممکن است شما که اکنون در حال مطالعه مقاله هستید، خودتان یا یکی از نزدیکان به این بیماری مبتلا باشید. درمان کبد چرب باید در اولین فرصت انجام گیرد. البته متخصصان علم پزشکی همواره معتقد هستند انسان‌ها در درجه اول باید از بروز بیماری جلوگیری کنند و لازمه این کار، انجام آزمایشات چکاپ برای بررسی وضعیت سلامت درونی بدن است.

در واقع انجام آزمایشات چکاپ حداقل دو بار در سال تعیین‌کننده فاکتور‌های مختلف در خون و ارتباط آن‌ها با کبد چرب خواهد بود و از این طریق متخصص می‌تواند وضعیت سلامتی اندام‌های داخلی را مورد بررسی قرار دهد. آزمایشگاه اطبا در تهران یکی از بزرگترین مراکزی است که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. انجام هرگونه تست‌های مربوط به آزمایش چکاپ و آزمایش‌های مربوط به بررسی کبد چرب را می‌توانید در این مرکز تحت نظر کادر حرفه‌ای انجام دهید. ما در این مقاله به بررسی علائم کبد چرب و علت ابتلا به این بیماری خواهیم پرداخت.

منظور از کبد چرب چیست؟

در صورتی که بخواهیم غدد داخلی بدن را از نظر اهمیت و کارایی تقسیم‌بندی کنیم، کبد به عنوان دومین، بزرگترین و مهمترین غده بدن شناخته شده است که مسئول ساخت مواد ضروری و همچنین دفع مواد سمی است. زمانی که چربی زیاد در کبد تجمع پیدا کند فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است و در این صورت این غده دچار اختلالاتی در عملکرد خواهد شد که عوارض بسیار شدیدی را برای فرد به همراه دارد.

علائم و نشانه‌‌های کبد چرب

علائم و نشانه‌‌های کبد چرب

نکته بسیار مهم در مورد بیماری کبد چرب، نهفته بودن این بیماری است. به این معنا که در مراحل اولیه هیچ علائم و نشانه‌هایی از خود بروز نمی‌دهد و با گذر زمان، تنها کمی احساس خستگی یا درد در قسمت راست شکم خواهید داشت. این در حالی است که بیماری همچنان در بدن شما پیشروی می‌کند و شما از وجود آن بی‌اطلاع هستید. به همین دلیل است که انجام آزمایشات چکاپ حداقل دو بار در سال اهمیت خود را نشان می‌دهد.

در این صورت می‌توانید وضعیت خون و سلامت اندام‌های داخلی را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که کوچکترین علائم کبد چرب را مشاهده کردید درمان را شروع کنید قبل از اینکه این بیماری پیشروی کرده و عواقب جدی را برای شما به همراه داشته باشد. زمانی که کبد چرب بسیار پیشرفت می‌کند و نارسایی‌های آن شدید می‌شود، علائم زیر در شخص بروز خواهد کرد:

– کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن

– ضعف و خستگی مفرط

– ابتلا به خارش پوستی

– ورم پا‌ها

– زرد شدن رنگ پوست

– درد در ناحیه شکم

ابتلا به بیماری کبد چرب

چرا به بیماری کبد چرب مبتلا می ‌شویم؟

اما اکنون به بررسی دلایل ابتلا به کبد چرب بپردازیم. به هر حال هر فردی مستعد ابتلا به این بیماری خواهد بود اگر به خوبی از خود مراقبت نکند. به طور کلی هر عاملی که باعث تجمع بیش از اندازه چربی در کبد گردد متعاقباً ابتلا به بیماری کبد چرب را به همراه خواهد داشت. عوامل مؤثر در این زمینه عبارتند از:

– افرادی که عادت به مصرف الکل دارند بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به کبد چرب خواهد بود زیرا نوشیدن الکل باعث افزایش تجمع چربی در بدن خواهد شد. به همین دلیل است که در کشور‌های خارجه که زمستان‌های بسیار سرد دارند توصیه می‌شود در هنگام صبح قبل از خروج از خانه، کمی الکل بنوشند چرا که چربی در بدن حفظ شده و این چربی مانند عایق عمل می‌کند. البته مصرف الکل در چنین شرایطی باید کاملاً محتاطانه و براساس توصیه‌های پزشکی انجام گیرد.

– چاقی عامل دیگر ابتلا به کبد چرب است، زیرا در ادامه چاقی مسأله تجمع چربی در اندام‌های مختلف نیز رخ می‌دهد.

– چربی و قند خون نیز نقش بسیار مؤثری در ابتلا به کبد چرب دارند.

– کسانیکه دچار عارضه مقاومت به انسولین هستند نیز به احتمال زیاد کبد چرب را تجربه خواهند کرد.

ابتلا به بیماری کبد چرب

– متاسفانه باید این موضوع را بیان کنیم که کبد چرب نیز همانند برخی دیگر از بیماری‌ها، زمینه ژنتیکی نیز دارد. به این معنا که اگر در بین اعضای خانواده افرادی را می‌شناسید که به این بیماری مبتلا شده‌اند، احتمال اینکه شما نیز اشاره کبد چرب شوید افزایش پیدا می‌کند.

– البته کبد چرب می‌تواند در اثر از مصرف برخی از دارو‌ها اتفاق بیفتد. در صورتی که به تازگی دارویی مصرف کرده و احساس ضعف و خستگی زیادی دارید، بهتر است موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

-از دیگر عوامل مؤثر بر ابتلا به کبد چرب می‌توان به کم کاری تیروئید، چاقی ناحیه شکم، کلسترول بالا، پرکاری تیروئید، بارداری، سندروم تخمدان پلی کیستیک و موارد دیگر اشاره کرد.

عواقب ابتلا به کبد چرب

عواقب ابتلا به کبد چرب

متاسفانه زمانی که دچار کبد چرب می‌شوید بدن برای ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز آماده خواهد شد. زمانی که کبد چرب پیش‌روی می‌کند، به آخرین مرحله یعنی سیروز کبدی می‌رسد که این اتفاق ناشی از التهاب کبد رخ می‌دهد. به دنبال چنین اتفاقی، باید منتظر عوارض نیز زیر نیز باشید:

– تجمع مایعات در ناحیه شکم

– واریس مری

– سرطان کبد

– از کار افتادگی کبد

با توجه به اینکه این عواقب به دلیل تاخیر در درمان بیماری کبد چرب رخ می‌دهند، باید نسبت به انجام آزمایشات چکاپ متعهد باشید به خصوص اگر قبلاً سابقه ابتلا به این بیماری را داشته‌اید. در این صورت اگر علائمی از بیماری در کبد مشاهده شد، درمان هر چه زودتر آغاز می‌گردد. همانگونه که گفته شد شما می‌توانید بر روی کمک که آزمایشگاه اطبا در سعادت‌ آباد حساب کنید.

جالب است بدانید که این آزمایشگاه خدمات نمونه‌گیری در منزل را نیز برای شما عزیزان فراهم کرده است. متخصص در ابتدا بعد از بررسی علائم ‌بیماری، از شما می‌خواهد آزمایش خون انجام داده و سپس معاینات فیزیکی را نیز انجام می‌دهد. در صورتی که تشخیص درستی داده باشد و به کبد چرب مبتلا شده باشید، درمان را برای شما آغاز می‌کند. البته در برخی موارد ممکن است نیاز به عکسبرداری همانند سی تی اسکن و سونوگرافی نیز باشد. تمامی این تست‌ها کمک می‌کنند تا متخصص تشخیص دقیق‌تری داشته باشد و روش درمانی مناسبی را برای شما در پیش بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل