انجام آزمایشات چکاپ

چرا انجام آزمایشات چکاپ اهمیت دارد؟

در میان آزمایش‌هایی که هر فرد ممکن است در طول زندگی نیاز داشته باشد انجام دهد، آزمایشات چکاپ اهمیت بسیار زیادی دارند. حتما تا به حال شنیده‌اید که برخی از این آزمایشات حداقل سالی دوبار باید انجام شوند تا متخصصین بتوانند شرایط داخلی بدن افراد را به خوبی مورد بررسی و کنترل قرار دهند. اما آیا می‌دانید چرا انجام آزمایشات چکاپ اهمیت دارد؟ در این مقاله ما به این سؤال پاسخ خواهیم داد تا با آگاهی کامل نسبت به سلامت خود تعهد بیشتری داشته باشید.

منظور از آزمایشات چکاپ چیست؟

در ابتدا بهتر است تعریفی در مورد آزمایشات چکاپ داشته باشیم. به طور کلی متخصصان معتقد هستند که هر فرد باید حداقل دو بار در طول سال آزمایش خون انجام دهد که از طریق آن‌ها بتوان وضعیت ویتأمین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، هورمون‌ها و سایر فاکتور‌ها را به طور کامل مورد بررسی قرار داد. اندازه‌گیری این فاکتور‌ها و مقایسه آن‌ها با شرایط استاندارد، اطلاعات زیادی را در مورد شرایط فیزیولوژیکی بدن افراد در اختیار پزشک معالج قرار می‌دهند. بنابراین آزمایشات چکاپ در واقع تست‌هایی هستند که وضعیت سلامت درونی بدن شما را تحت کنترل قرار داده و به شما بیان می‌کنند که آیا در سلامت کامل به سر می‌برید و یا اینکه به مرز خطر‌های جدی نزدیک شده‌اید.

اهمیت انجام آزمایشات چکاپ

متاسفانه برخی از افراد نسبت به انجام آزمایشات چکاپ اهمیت زیادی قائل نمی‌شوند و اگر از آن‌ها بپرسیم آخرین آزمایش چکاپ چه زمانی انجام شده است، شاید به خاطر نیاورند. در صورتی که این سهل‌انگاری می‌تواند عواقب زیادی را به همراه داشته باشد. مهمترین فواید انجام آزمایشات چکاپ در زمان‌های مشخص و توصیه شده عبارتند از:

– اولین فایده آزمایشات چکاپ، کنترل وضعیت درونی بدن است. برای مثال شاید میزان آهن خون شما نسبت به میزان استاندارد کمتر باشد و شما در گروه افراد کم خون قرار دارید. آیا می‌دانید کم خونی چه عواقبی را می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد و اگر این عارضه شدید شود، کنترل آن سخت خواهد شد؟ یا اینکه احتمال دارد قند یا چربی خون شما بالا رفته باشد. هر کدام از این اتفاقات خطر‌هایی همانند ابتلا به دیابت و یا بیماری‌های قلبی را به همراه دارد. در صورتی که اگر شما در زمان مناسب آزمایش چکاپ را انجام داده و قبل از اینکه شرایط حاد شود، درمان را آغاز می‌کردید، قطعاً به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی دچار نمی‌شدید.

نکات مهم انجام آزمایشات چکاپ

نکات مهم انجام آزمایشات چکاپ

– یکی دیگر از فواید انجام آزمایشات چکاپ، بررسی روند درمان بیماری است. شاید شما به یک بیماری خاصی مبتلا شده و برای مدت‌هاست که تحت درمان قرار دارید. اکنون متخصص باید بداند که تا این مرحله، درمان شما چگونه پیش رفته و در صورتیکه عمده‌ای از بهبود حاصل شده است، روند درمان را تغییر دهد. برای مثال اگر شما در شرایط ‌ایده‌آل به سر ببرید، بسیاری از دارو‌ها برای شما حذف خواهد شد. خوردن دارو بدون برنامه و یا بیش از اندازه می‌تواند عواقب جدی را برای شما به همراه داشته باشد.

– زمانیکه علائم یک بیماری در ظاهر افراد نمایان می‌شود به این معناست که آن بیماری در درون بدن به اندازه کافی پیشروی کرده و اکنون علائمی را در مورفولوژی بدن انسان به نمایش گذاشته است. در این زمان شاید فرصت زیادی را برای درمان از دست داده باشید. در حالی که اگر آزمایشات چکاپ را به موقع انجام می‌دادید امکان درمان زودهنگام بیماری برای شما فراهم می‌شد. در این صورت دوره درمان کوتاه شده، مصرف دارو‌ها کمتر و البته سلامتی بدن شما بیشتر از قبل حفظ می‌گردید.

– قطعاً زمانی که شما از وضعیت درونی بدن خود اطلاع داشته باشید، در صورت بروز مشکل، درمان را سریع‌تر آغاز خواهید کرد. این مسأله به کاهش هزینه‌ها نیز کمک خواهد کرد. مسلما درمان بیماری‌هایی که پیش‌روی زیادی داشته‌اند نه تنها دوره طولانی‌تری را نیاز دارد بلکه هزینه‌ها را برای شما سخت خواهد کرد. فراموش نکنید ابتلا به یک بیماری می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های دیگر شود.

چه زمانی باید آزمایشات چکاپ را انجام دهیم؟

یکی از سوالاتی که قطعاً برای شما مطرح شده است، زمان انجام آزمایشات چکاپ است. این مسئله بستگی به هدف از انجام آزمایش دارد. شاید شما در سلامت کامل به سر برده و تنها لازم است آزمایشات خون را در طول سال برای بررسی وضعیت سلامت درونی بدن انجام دهید. در این صورت سالی دو بار آزمایش چکاپ خون عمومی کفایت می‌کند. اما اگر به بیماری خاصی مبتلا بوده و هدف از انجام آزمایشات چکاپ بررسی روند درمان است، باید فاصله بین آزمایشات بر اساس توصیه متخصص تنظیم گردد.

آزمایشات چکاپ

آزمایشات چکاپ چگونه تنظیم می‌شود؟

زمانی که قرار است متخصص آزمایشات چکاپ را برای شما تجویز نماید، قطعاً به اطلاعاتی همانند سابقه بیماری‌های قبلی، سابقه مصرف دارو‌ها، سابقه واکسیناسیون، حساسیت به برخی از دارو‌ها و یا ابتلا به بیماری‌های خانوادگی و بیماری‌های خودایمنی نیاز خواهد داشت. تمامی این اطلاعات را در اختیار پزشک قرار دهید تا آزمایشات چکاپ را براساس شرایط شما تنظیم ‌نماید.

انجام آزمایشات چکاپ در آزمایشگاه اطبا

خوشبختانه در چند سال اخیر آزمایشگاه‌های زیادی در سراسر کشور برای انجام تست‌ها و آزمایشات مختلف راه‌اندازی شده است. ما به شما آزمایشگاه اطبا در سعادت آباد را پیشنهاد می‌کنیم چرا که علاوه بر استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته، برای نمونه‌گیری و آنالیز نمونه‌ها، امکان نمونه‌گیری در منزل یا محل کار نیز برای شما فراهم شده است. کافی است با این مرکز تماس گرفته و نوع آزمایشات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید. در صورت امکان حتماً شرایط نمونه‌گیری در منزل برای شما فراهم شده و کارشناسان ما در اولین فرصت است اقدامات لازم را انجام خواهند داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل