تست کرونا

تست کرونا ویروس به طور عمده به دو دسته PCR و الایزا تقسیم می‌شود. در آزمایش خون اولیه و شمارش سلول‌های خونی ( CBC)، با شمارش گلبول‌های سفید به تعداد نوتروفیل و لنفوسیت فرد در خون محیطی توجه می‌شود. در این بیماری نسبت نوتروفیل به لنفوسیت تغییر پیداکرده به‌طوری‌که میزان نوتروفیل افزایش و تعداد لنفوسیت کاهش می‌یابد. همچنین به نتایج دو تست CRP و ESR که به‌عنوان تست‌های اولیه در هنگام عفونت بدن افزایش می‌یابند، نیز توجه می‌شود. بعلاوه ممکن است فاکتورهای خونی دیگری نیز مثل LDH و CPK بسته به دستور پزشک موردبررسی قرار گیرند.

پزشک ممکن است با توجه به نتایج بالینی، عکس ریه و نتایج اولیه آزمایشگاهی با توجه به شرایط بیمار، درمان را شروع کند و منتظر نتایج آزمایش‌های اختصاصی بماند. تست کرونای انگلیسی غالباً در این مواقع انجام می‌گیرد که شامل تست PCR ( پی سی آر) و تست سرولوژی ( آنتی‌بادی) است. در پاسخ باید بگوییم  هر کدام از آزمایشات کرونا کاربرد متفاوتی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

تست کرونا PCR

تست PCR  قابل‌اعتمادترین آزمایشی می‌باشد که در حال حاضر برای تشخیص کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتیجه مثبت این تست به معنی وجود ویروس است، در واقع این تست ماده ژنتیکی ویروس را مورد بررسی قرار می‌دهد همچنین وجود ویروس فعال در بدن را نشان می‌دهد ولی توجه داشته باشید نتیجه منفی آن ممکن است ۴۰ درصد خطا داشته باشد. این همان آزمایشی است که از طریق یک سواب که مایه مخاطی را از ته گلو یا دماغ نمونه می‌گیرد و به آزمایشگاه منتقل می‌کند تا تست انجام شود.

آزمایش کرونا
آزمایش کرونا

اگرچه تست PCR هزینه بالاتری نسبت به تست‌های سرولوژی و الایزا دارد ولی توجه داشته باشید که میزان خطای تشخیصی این تست نسبت به الایزا کمتر می‌باشد. جهت انجام تست PCR  در منزل می‌توانید وارد صفحه اصلی شوید و در آن جا به آسانی پذیرش خود را بدون نیاز به حضور در منزل انجام دهید. همکاران ما در اولین فرصت با شما در این رابطه تماس می‌گیرند و زمان مناسب را برای نمونه‌گیری در منزل را تعیین می‌کنند.

آزمایش الایزا در آزمایش کرونا

تست الایزا یکی دیگر از تست کرونا به شمار می‌رود. آزمایش الایزا یک روش مرسوم در آزمایشگاه است که در آن آنتی‌ژن یا آنتی‌بادی مورد نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد. وقتی یک عامل بیگانه اعم از ویروس، باکتری، قارچ و غیره وارد بدن می‌شود. سیستم ایمنی بدن علیه آن پروتئین‌های موسوم آنتی‌بادی یا ایمونوگلوبین تولید می‌کند که آن‌ها با ماده بیگانه مانند کلید و قفل با هم جور می‌شوند. در واقع برای هر نوع ماده‌ای بر روی عامل بیگانه یا ساختارهای درون آن یک نوع آنتی‌بادی خاص تولید می‌شود. به هریک از این اجزای عامل بیگانه که علیه آن آنتی‌بادی خاص تولید می‌شود آنتی‌ژن گفته می‌شود. در واقع آنتی‌ژن یک جز از عامل بیگانه است که علیه آن آنتی‌بادی تولید می‌شود.

عمل تشخیص و آزمایشگاه با بهره‌گیری از این اطلاعات ما را در شناسایی عامل بیگانه در سرم افراد کمک می‌کند. به این صورت که می‌گوییم اگر عامل بیگانه وارد بدن شود در قریب به همه افراد علیه آن آنتی‌بادی تولید می‌شود؛ بنابراین ما با شناسایی این آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن می‌توانیم به وجود آن عامل بیگانه و در نهایت بیماری پی ببریم.

کاربردهای تست الایزا کرونا

همان‌طور که در بالا اشاره شد با انجام تست کرونا می‌توان تشخیص و پیگیری درمان را انجام داد. ولی نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تست الایزا بیشتر برای پیگیری درمان و بررسی وضعیت فرد مبتلا که آیا ناقل است یا نه؟ کاربرد دارد. برای روشن‌تر شدن این موضوع باید بگوییم ویروس از زمانی که وارد بدن می‌شود تا زمانی که تکثیر می‌یابد فرد را مبتلا به این بیماری می‌دانیم ولی آنتی‌بادی در فرد پس از گذشت چند روز تولید می‌شود؛ بنابراین اگر ما در آن بازه زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده است ولی آنتی‌بادی تولید نشده یا ویروس کافی برای این که ما آنتی‌ژن را بتوانیم در سرم شناسایی کنیم، اقدام به انجام تست الایزا کنیم؛ به طور کاذب جواب تست منفی می‌شود در حالی که فرد مبتلا به ویروس کرونا می‌باشد.

آزمایش PCR
آزمایش PCR

بنابراین تست الایزا به طور کلی برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • افرادی که مبتلا به کرونا ویروس هستند و تحت درمانند و پزشک معالج از روند بهبودی می‌خواهد آگاه شود.
  • در افرادی که مبتلا بوده‌اند ولی بهبود یافته‌اند ولی باید از لحاظ ناقل بودن بررسی شوند.
  • در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا بوده‌اند و قصد دارند بررسی کنند که آیا بیماری که طی کرده‌اند کووید ۱۹ بود؟ (توجه داشته باشید که متأسفانه ایمنی حاصل از این بیماری بسیار محدود می‌باشد و تنها چند روز فرد مبتلا نسبت به ابتلا مجدد ایمن می‌باشد)
  • در بررسی افراد که واکسینه شده‌اند که آیا ایمنی کافی علیه بیماری کرونا ویروس دریافت کرده‌اند یا نه. (در صورت کشف واکسن کرونا)

تست الایزا در تست کرونا ویروس به دو صورت شناسایی آنتی‌بادی و آنتی‌ژن مورد استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

تست آنتی‌بادی الایزا

تست آنتی‌بادی الایزا یکی از تست های کرونا می‌باشد که این روزها کاربرد دارد. اگر شما یا اطرافیانتان این تست را انجام داده باشند و نگاهی به برگه آزمایش کرده باشید با دو اصطلاح IgG و IgM مواجه شده‌اید.

آزمایش آنتی بادی کرونا
آزمایش آنتی بادی کرونا

به طور کلی اگر فردی در تست کروناIgM مثبت و IgG منفی داشته باشد در حال حاضر و اخیراً مبتلا می‌باشد و اگر IgM مثبت و IgG مثبت داشته باشد یعنی فرد مبتلا به کووید ۱۹ می‌باشد ولی از ابتلای فرد چند روز گذشته در حالی که هنوز فرد دارای عفونت فعال می‌باشد و همچنین اگر IgM منفی ولی IgG مثبت داشته باشد یعنی فرد قبلاً مبتلا به کووید ۱۹ بوده است ولی بهبود یافته است. در آخر اگر IgM و IgG هر دو منفی باشد یعنی فرد احتمالاً به کووید ۱۹ مبتلا نمی‌باشد.

تست آنتی‌ژن الایزا

در بین تست کرونا، آزمایش آنتی‌ژن الایزا افرادی را که در حال حاضر مبتلا به ویروس کرونا هستند شناسایی می‌کند. تست آنتی‌ژن می‌تواند به عنوان یک تست فوری جهت تشخیص عفونت‌های فعال استفاده شود. در ابتدا تست آنتی‌ژن برای تشخیص بیماری استفاده نخواهد شد، اما می‌توان آن را برای غربالگری افراد جهت شناسایی کسانی که نیاز به تست‌های دقیق‌تر دارند به کار برد. تست‌های آنتی‌ژن می‌توانند ویروس‌ها را در ترشحات بینی و حلق شناسایی نمایند. در تست آنتی‌ژن، نمونه ترشحات از جهت پروتئین‌هایی از ویروس بررسی و آنالیز می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل