تشخیص ویروس کرونا با نوک مداد در مدت ۶ دقیقه

تشخیص ویروس کرونا با نوک مداد در مدت ۶ دقیقه

محققان دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از یک آزمایش الکتروشیمیایی جدید و با الکترودهای ساخته شده از گرافیت موفق به توسعه یک آزمایش تشخیصی ویروس کرونا با ۱۰۰ درصد دقت شده‌اند که در مدت ۶.۵ دقیقه، کرونا را با استفاده از نمونه بزاق تشخیص می‌دهد. گرافیت ماده‌ای است که در نوک مداد استفاده می‌شود و به وفور و با کمترین هزینه وجود دارد. تاکنون بیش از چهار میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند. آزمایش‌های تشخیصی کنونی نه تنها پرهزینه و زمان‌گیر هستند؛ بلکه استفاده از آنان در نقاط دور افتاده و کشورهای فقیر وجود ندارد. یکی از چالش‌های دیگر این آزمایش‌ها، بی دقتی آنان است؛ به همین دلیل محققان همواره به دنبال روش‌های دقیق و کم‌هزینه برای ویروس کرونا هستند.

بر اساس آمار هزینه این آزمایش حدود ۱.۵۰ دلار هزینه دارد و تنها ۶.۵ دقیقه طول می‌کشد که ویروس کرونا را تشخیص دهد. دقت این آزمایش با استفاده از نمونه بزاق ۱۰۰ درصد و با استفاده از نمونه بینی ۸۸ درصد گزارش شده است. این آزمایش جدید LEAD نام دارد و بر مبنای روش تشخیصی قبلی همان محققان که RAPID نام دارد، توسعه یافته است. تفاوت این دو آزمایش در موادی است که برای ساخت الکترودها استفاده می‌شود.

تشخیص ویروس کرونا با نوک مداد

توسعه هر دو آزمایش RAPID و LEAD

در توسعه هر دو آزمایش RAPID و LEAD از یک اصل الکتروشیمی استفاده می‌شود. در واقع برای تشخیص ویروس کرونا نمودارهای حاصل مورد بررسی قرار می‌گیرد. به زبان ساده می‌توان گفت با توجه به ارتفاع نمودار می‌توان فهمید که ویروس کرونا در نمونه وجود دارد یا خیر؛ به این صورت که اگر پروتئین تاجدار SARS-CoV-۲ که عامل کروناست در نمونه وجود داشته باشد، به الکترود متصل شده، ‌ سیگنال منتشر شده را مهار می‌کند و اصطلاحا پیک (قله) کوچکتری در نمودار پدیدار می‌شود. محققان در تلاشند تا با جذب شرکای اقتصادی، این آزمایش را وارد مراحل بالینی کنند. انتظار می‌رود این روش در آینده‌ای نزدیک برای تشخیص سایر بیماری‌های مسری کاربرد داشته باشد.

بعد از ورود ویروس کرونا به بدن چه اتفاقی می‌افتد؟

گیرنده‌ای که ویروس کرونا برای ورود به سلول به آن نیاز دارد در مخاط حلق، سیستم تنفسی، مجاری تحتانی تنفسی، قسمت گوارشی، کلیه، قلب، کبد و… وجود دارد. بنابراین؛ ویروس می‌تواند به همه بخش‌ها نفوذ کند و تمام اعضای بدن را درگیر کند که یکی از مشکلات ما با ویروس نیز همین مورد است. ویروس کرونا یک قسمت کلیدی دارد که از آن تحت عنوان اسپایک ویروس یاد می‌شود که یک پروتئین یا آنتی‌ژن ویروس محسوب شده و عملا تارگت همه چیز بوده و در اقدامات تشخیصی، ساخت واکسن و… از این قسمت ویروس استفاده می‌شود.

مهم ترین محل ورود ویروس کرونا از طریق بینی است که با ورود به بینی از طریق این اسپایک مهم سعی می‌کند به سلول‌های مخاط بینی متصل شود. گیرنده خاصی در بینی وجود دارد که اسپایک به آن متصل شده و سپس از آن طریق وارد سلول بدن انسان می‌شود. ویروس یک موجود زنده نیست، وقتی وارد سلولی شود فقط می‌خواهد خود را تکثیر کند. با تکثیر در سلول بینی، آن را منهدم می‌کند. حال یک سری ویروس داریم که تکثیر شده و وارد سلول‌های کناری می‌شوند و برخی از آنها نیز می‌توانند از طریق جریان خون وارد بدن شوند.

ورود ویروس کرونا به بدن

گیرنده ویروس کرونا

گیرنده‌ای که ویروس کرونا برای ورود به سلول به آن نیاز دارد در مخاط حلق، سیستم تنفسی، مجاری تحتانی تنفسی، قسمت گوارشی، کلیه، قلب، کبد و… وجود دارد. بنابراین؛ ویروس می‌تواند به همه بخش‌ها نفوذ کند و تمام اعضای بدن را درگیر کند که یکی از مشکلات ما با ویروس نیز همین مورد است. در این شرایط اصل دردسر ایجاد می‌شود که بیماران را بدحال می‌کند.

از ورود ویروس کرونا تا شروع علائم ممکن است چند ساعت تا ۲ هفته زمان بگذرد که در مورد سایر ویروس‌ها این طیف زمانی به این وسعت نیست و این درحالی است که برخی افراد در مواجهه با کرونا هیچ علائمی پیدا نمی‌کنند و تا آخرین روزهای بیماری بدون علائم می‌مانند، درحالی که امکان انتقال بیماری به سایرین را دارند و ویروس در بینی و مخاط دهان‌شان ترشح می‌شود. فردی که تا آخر بیماری بدون علامت است و فردی که هنوز علائم در او نمایان نشده است ( دو تا ۳ روز قبل از شروع سرفه، عطسه و سایر علائم) امکان انتقال بیماری به سایرین را دارد زیرا کرونا در ترشحات تنفسی فرد وجود دارد.

کودکان، ناقلان خاموش ویروس کرونا به دیگر اعضای خانواده

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ درصد از کودکان مبتلا به ویروس کرونا این بیماری را به دیگر اعضای خانواده خود منتقل می‌کنند. مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا نیز در اوایل در اوایل ماه جاری اوت اعلام کردند که این موضوع به ویژه با بازگشایی مدارس در سراسر کشور نگران کننده است. بر اساس نتایج این مطالعه که در نشریه JAMA Pediatrics منتشر شده است، از هر چهار کودک مبتلا به کووید-۱۹، یک نفر این ویروس را به سایر اعضای خانواده خود منتقل می کند و بیشترین خطر انتقال این ویروس به اعضای خانواده در میان نوزادان مشاهده شده است.

داده‌های این مطالعه نشان داد که در تجزیه و تحلیل نزدیک به ۶ هزار و ۳۰۰ خانوار که دست کم یک مورد عفونت اطفال داشتند، بیش از هزار و ۷۰۰ نفر یا ۲۷ درصد از اعضای دیگر خانواده نیز به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

به گفته محققان، نوزادان تازه متولد شده و کودکان تا ۳ سال سن، ۴۳ درصد بیشتر از افراد ۱۴ تا ۱۷ ساله احتمال دارد که ویروس کووید-۱۹ را به سایر افراد خانواده خود منتقل کنند. این مطالعه بر موارد ابتلای اطفال در بین خانوارهای انتاریو و کانادا در فاصله زمانی میان اول ژوئن تا ۳۱ دسامبر و یا قبل از این که نوع دلتا ویروس کرونا به ویروس غالب در منطقه تبدیل شود، تمرکز داشت. با افزایش شمار موارد ابتلای کودکان به کرونا در سراسر جهان، نقش کودکان در انتقال این بیماری به سایر اعضای خانواده خود همچنان افزایش می یابد. محققان اظهار داشتند: در این مطالعه متوجه شدیم که کودکان کوچکتر در مقایسه با کودکان بزرگتر، بیشتر احتمال دارد که عفونت کووید-۱۹ را منتقل کنند و بیشترین احتمال این انتقال در میان کودکان ۰ تا ۳ سال مشاهده شد.

کودکان، ناقلان خاموش ویروس کرونا

آزمایشگاه اطبا در سعادت آباد

آزمایشگاه اطبا در سعادت آباد با هدف ارائه خدمات تشخیصی روتین، تخصصی و فوق تخصصی به بیماران و پزشکان تاسیس شده است. این آزمایشگاه با هدف کمک به بیماران و راه اندازی تمامی آزمایش ها و خدمات مورد نیاز آنان جهت تشخیص و درمان به موقع آنان و ارتقای سطح کیفیت زندگی ایشان در حد امکان شکل گرفته است.

از آنجایی که تشخیص صحیح بیماری ها و حتی گزارش صحیح نتایج آزمایشات مستلزم همکاری و ارتباط تنگانگ آزمایشگاه و پزشک معالج است، در این راستا ما دست تمامی پزشکان محترم را به گرمی می فشاریم و از تمام داشته های علمی و تکنیکی خود در این جهت دریغ نمی کنیم. آزمایشگاه اطبا با هدف خدمت رسانی برتر و به کارگیری دانش روز دنیا در زمینه پزشکی و آزمایشگاهی، فعالیت خود را آغاز نموده است. مسئولیــن و مدیـران این آزمایشگاه همواره سعی در جلب رضایت مراجعین محتـرم را داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل