آیا واکسن‌های کرونا در برابر انواع جدید کرونا هم ایمنی ایجاد می‌کنند؟

آیا واکسن‌های کرونا در برابر انواع جدید کرونا هم ایمنی ایجاد می‌کنند؟

شاید از خود بپرسید که آیا انواع ویروس کرونا تاثیری در اثربخشی واکسن‌های کرونا فعلی ما دارد یا خیر. از آنچه تاکنون می‌دانیم، به نظر می‌رسد که واکسن‌های فعلی ممکن است برای B.1.351 ، واریانی که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است، کمتر موثر باشند. این موضوع در حال بررسی مداوم و شدید است. بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه برخی از داده‌ها تاکنون می‌گویند.

ایمنی واکسن‌های کرونا در برابر انواع جدید کرونا

واکسن Pfizer-BioNTech

آزمایشات بالینی در مقیاس وسیع واکسن Pfizer-BioNTech تأثیر واکسن 95 درصدی در برابر نسخه اصلی ویروس کرونا را نشان داد. این مورد از واکسن‌های کرونا در حال حاضر برای استفاده اضطراری در ایالات متحده مجاز است. یک مطالعه اخیر اثر این واکسن را برای ویروس‌های آزمایشی حاوی جهش‌های موجود در B.1.351 بررسی کرده است. برای این کار از سرم افرادی که با واکسن Pfizer-BioNTech واکسینه شده اند استفاده شد. محققان دریافتند که این سرم حاوی آنتی بادی در برابر B.1.351 کمتر موثر است. در حقیقت، خنثی سازی ویروس‌های آزمایشی حاوی تمام جهش‌های موجود در B.1.351 با دو سوم کاهش یافت. یک مطالعه مشابه با آنچه در بالا مورد بحث قرار گرفتیم نشان داد که خنثی سازی ویروس‌های آزمایشی با پروتئین سنبله B.1.1.7 نمونه ای که برای اولین بار در انگلیس فقط کمی کمتر از نسخه‌های قبلی ویروس کرونا است.

واکسن Moderna

آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ بر روی واکسن Moderna نشان داد که اثر واکسن 94.1 درصد در برابر نسخه اصلی ویروس کرونا جدید است. واکسن Moderna مانند سایر واکسن‌های کرونا مثل Pfizer-BioNTech برای استفاده اضطراری در ایالات متحده مجاز شده است. یک مطالعه اخیر اثر واکسن Moderna را برای انواع B.1.1.7 و B.1.351 بررسی کرده است. به منظور انجام این کار، محققان از سرم افراد واکسن Moderna استفاده کرده و ویروس‌های حاوی پروتئین‌های اسپایک را از انواع مختلف آزمایش کردند. مشخص شد که ویروس‌های آزمایشی با پروتئین اسپایک B.1.1.7 به روشی مشابه نسخه‌های قبلی ویروس کرونا خنثی می شوند. با این حال، خنثی سازی ویروس‌های آزمایش با پروتئین اسپایک B.1.351 6.4 برابر کمتر بود.

واکسن جانسون و جانسون

واکسن جانسون و جانسون سومین مورد از انواع واکسن کرونا است که برای استفاده اضطراری در ایالات متحده مجاز است. برخلاف واکسن‌های Pfizer-BioNTech و Moderna ، فقط به یک دوز نیاز دارد. این واکسن هنوز در برابر انواع خاصی آزمایش نشده است. با این حال، آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ در مکان‌هایی که انواع مختلفی از آنها در گردش است مانند آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی انجام شد. با توجه به داده‌های منتشر شده از آزمایشات بالینی منبع معتمد، اثربخشی این واکسن 28 روز پس از واکسیناسیون:

  • در کل 66 درصد موثر است
  • 72 درصد در ایالات متحده است
  • 66 درصد در آمریکای جنوبی، جایی که نوع P.1 در آن جریان دارد، موثر است
  • 57 درصد در آفریقای جنوبی، جایی که نوع B.1.351 در آن جریان دارد، موثر است
  • 85 درصد در پیشگیری از علائم شدید کووید 19 در تمام مناطق جغرافیایی موثر است

واکسن‌های کرونا

واکسن‌های کرونا دیگر

در مورد برخی دیگر از واکسن‌های کرونا در سراسر جهان چطور؟ چقدر در برابر ویروس‌های کرونا ویروس جدید موثر هستند؟

نشریه اخیر مجله معتبر پزشکی انگلیس (BMJ) آنچه را که تاکنون درباره واکسن‌های کرونا مختلف و انواع گسترده‌تر آن می‌دانیم، به طور خلاصه بیان می کند. این چیزی است که تاکنون در مورد اثربخشی آنها شناخته شده است:

آکسفورد / AstraZeneca. واکسن آکسفورد / AstraZeneca به طور کلی 82.4 درصد اثر دارد. مشخص شده است که 74.6 در برابر B.1.1.7 مثر است. با این حال، ممکن است فقط 10 درصد در برابر B.1.351 موثر باشد.

نواواکس واکسن Novavax به طور کلی 95.6 درصد موثر است. 85.6 درصد در برابر B.1.1.7 و 60 درصد در برابر B.1.351 موثر است.

سینوفرم این واکسن که در چین تولید می شود، 34/79 درصد اثر دارد. با این حال، گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که در برابر B.1.351 کمتر موثر است.

مسابقه بین واکسن‌های کرونا و جهش ویروس کرونا

تا زمانی که ویروس کرونا جدید به گردش خود ادامه دهد، ما همچنان شاهد ظهور انواع جدید آن خواهیم بود. با این حال، یک ابزار حیاتی وجود دارد که می‌توانیم برای کمک به کاهش انتقال ویروس کرونا و همچنین ظهور انواع مختلف از آن استفاده کنیم. این ابزار استفاده از واکسن‌های کرونا است.

FDA سه واکسن کرونا را برای استفاده اضطراری در ایالات متحده مجاز کرده است. مشخص شده است که این سه واکسن در آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ ایمن و موثر هستند. حتی اگر واکسن های کرونا فعلی در برابر برخی از انواع موثرتر نباشند، باز هم سطح محافظت از بیمار شدن با کووید 19 را ایجاد می کنند. به علاوه، هنگامی که افراد بیشتری مقداری از ایمنی بدن را داشته باشند، می توان انتقال ویروس را کاهش داد.

به همین دلیل واکسن زدن بسیار مهم است که نوبت به شما می رسد. اگر در مورد واکسیناسیون COVID-19 سوال یا نگرانی دارید، حتماً آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

مسابقه بین واکسن‌های کرونا و جهش ویروس کرونا

از خود در برابر انواع ویروس کرونا محافظت کنید

علاوه بر استفاده از واکسن های کرونا، ادامه اقدامات دقیق پیشگیرانه برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا و انواع مختلف آن، مهم است. این اقدامات شامل موارد زیر است:

ماسک زدن وقتی بیرون از منزل یا در نزدیکی دیگران در خارج از خانه خود هستید، از ماسکی استفاده کنید که بینی و دهان شما را بپوشاند. مطمئن شوید که ماسک شما حداقل دو تا سه لایه پارچه دارد.

  • ماسک دوبل بزنید: منبع معتبر از CDC نشان داده است که ماسک دو لایه در جلوگیری از قرار گرفتن در معرض قطرات تنفسی که ممکن است حاوی ویروس باشد بسیار موثر است.
  • دست هایتان را بشویید: دستانت رو با آب و صابون بشورید. در صورت عدم استفاده از ضد عفونی کننده دست ها را با الکل حداقل 60 درصد بشورید. دست های تمیز به ویژه پس از حضور در جمع و قبل از لمس بینی ، دهان یا چشم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
  • فاصله بدنی را تمرین کنید: سعی کنید حداقل 6 فوت از افراد خارج از خانه خود دور باشید. علاوه بر این، هدف این است که از قرار گرفتن در مناطقی که شلوغ هستند یا تهویه مناسب ندارند جلوگیری کنید.

پیشگیری از انواع ویروس کرونا

همه ویروس ها از جمله ویروس کرونا جدید جهش می کنند. چندین نوع جدید از ویروس کرونا به تازگی شناسایی شده است. این نوع از نسخه های قبلی ویروس کرونا متفاوت هستند از این جهت که سریعتر بین افراد منتقل می شوند. برخی از آنها ، مانند نوع B.1.351 ، که برای اولین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شده است ، ممکن است بر ایمنی و اثر بخشی واکسن کرونا نیز تأثیر بگذارد. تحقیق در مورد انواع ویروس کرونا که در حال حاضر شناسایی شده است ، یک زمینه مطالعه به سرعت در حال تحول است. علاوه بر این ، با ادامه ویروس کرونا ، انواع جدید آن شناسایی می شود. در حال حاضر، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای محافظت در برابر ویروس کرونا و انواع مختلف آن انجام دهید، واکسیناسیون است. حتماً با پزشک خود در مورد زمان واجد شرایط بودن واکسن کووید 19 صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل