عوارض جانبی واکسن کرونا در مقایسه با آسیب های ناشی از بیماری کرونا

عوارض جانبی واکسن کرونا در مقایسه با آسیب های ناشی از بیماری کرونا

متخصصان می گویند حتی موارد نادر التهاب قلبی ناشی از واکسن کرونا در مقایسه با آسیب هایی که بیماری واقعی می تواند داشته باشد بسیار ناچیز است. متخصصان می گویند که عوارض جانبی خفیف و نادر واکسن کرونا به هیچ وجه به اندازه آسیب احتمالی که خود بیماری می تواند داشته باشد، جدی نیست. آنها می گویند که عواقب طولانی مدت بیماری کرونا می تواند شامل افزایش خطر سکته، آسیب ریه، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون باشد. آنها اضافه می کنند که گزارشاتی از موارد نادر فلج بل در اثر واکسن کرونا گزارش شده است اما به نظر می رسد این میزان کمتر از جمعیت عمومی است.

کدام یک را ترجیح می دهید: ناراحتی عضلانی یا آسیب دائمی ریه؟

آیا التهاب خفیف و کوتاه مدت در اطراف قلب یا آسیب شدید به آن عضو را که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود ترجیح می دهید؟ آیا ترجیح می دهید چند روز در قسمت بازوی خود درد متوسط داشته باشید یا احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون یا آلزایمر را افزایش دهید؟ اینها تنها چند نمونه از تضاد شدید بین عوارض جانبی واکسن کرونا و ایجاد بیماری به خودی خود است. در حالی که عوارض جانبی واکسن ها خفیف و کوتاه است، آسیب ناشی از بیماری کرونا می تواند طولانی مدت و حتی کشنده باشد.

تاکنون، شایع ترین واکنشهای بدنی معتبر به واکسنهای mRNA کرونا خستگی ، سردرد ، درد عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع، گلو درد، اسهال و استفراغ است. برخی گزارش ها از عوارض جانبی نادر اما جدی تری از واکسن ها گزارش شده است. در اواخر ماه ژوئن ، دانشمندان در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) منبع معتبر اعلام کردند که بین واکسن های mRNA Moderna و Pfizer-BioNTech ارتباط نادر اما “احتمالی” وجود دارد و خطر بیشتری برای التهاب قلب ، به ویژه در بزرگسالان و جوانان دیده شده است.

عوارض جانبی واکسن کرونا

این موارد شامل:

این موارد شامل موارد میوکاردیت ، التهاب عضله قلب و پریکاردیت است که التهاب پوشش خارجی قلب است. در هر دو، سیستم ایمنی بدن باعث التهاب در پاسخ به عفونت یا ماشه دیگری می شود. از طریق پیگیری، از جمله بررسی سوابق پزشکی ، مقامات CDC و سازمان غذا و دارو (FDA) 518 گزارش از میوکاردیت یا پریکاردیت را تأیید کرده اند. اما این شرایط موارد خفیفی را ایجاد کرده است، بدون مرگ و میر یا مسائل طولانی گزارش شده است. افرادی که دچار این شرایط می شوند معمولاً فقط در طی چند روز که علائم آنها بهبود می یابد به فعالیت های عادی روزمره خود برمی گردند ، اما مقامات CDC به آنها توصیه می کنند که در مورد بازگشت به ورزش یا ورزش با پزشک خود صحبت کنند.

CDC همچنان با توجه به خطر ابتلا به بیماری کرونا و احتمالاً عوارض شدید، تزریق واکسن کرونا را برای همه افراد 12 ساله و بالاتر توصیه می کند. التهاب قلب در مردان 16 تا 24 ساله اتفاق می افتد. برگر خاطرنشان کرد که CDC در بیش از 170 میلیون نفر واکسینه شده در آن جمعیت شناسی نوجوانان و جوانان ، 500 مورد را بررسی می کند. “این رقم 00025/0 درصد را نشان می دهد. این بسیار نادر است ، “او گفت. “از آنچه می دانیم ، در واقع در مقایسه با میوکاردیت در جمعیت عمومی شیوع کمتری دارد.”

عوارض جدی بیماری کرونا

از طرف دیگر، حتی اگر از بیماری کرونا زنده بمانید، این بیماری می تواند به قلب آسیب دائمی برساند. آزمایشات تصویربرداری که ماه ها پس از بهبودی از بیماری کرونا انجام شد، آسیب پایدار به عضله قلب را نشان داده است، حتی در افرادی که فقط علائم خفیف بیماری کرونا را تجربه کرده اند. این امر ممکن است خطر نارسایی قلبی یا سایر عوارض قلبی را در آینده افزایش دهد.

عوارض جدی بیماری کرونا

نوع پنومونی که اغلب با بیماری کرونا در ارتباط است نیز می تواند باعث آسیب طولانی مدت به کیسه های هوای ریز (آلوئول) در ریه ها شود. بافت اسکار حاصل می تواند منجر به مشکلات تنفسی طولانی مدت شود. حتی در جوانان ، بیماری کرونا می تواند باعث سکته های مغزی، تشنج و سندرم گیلن-باره شود – بیماری که باعث فلج موقتی می شود. بیماری کرونا همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

سایر اثرات احتمالی طولانی مدت ویروس شامل لخته شدن خون است که می تواند منجر به حملات قلبی و مغزی و مشکلات روانی ناشی از قرار گرفتن در دستگاه تنفسی شود که شامل استرس پس از سانحه ، افسردگی و اضطراب است.

زمان اثربخشی واکسن کرونا

در حال حاضر براساس تحقیقات انجام گرفته میزان اثر بخشی واکسن کرونا برای 6 ماه قطعی است و آیا تزریق دوز سوم پس از یک سال لازم است با خیر را باید تحقیقات مشخص نمایند. چون از عمر ساخت واکسن یکسال نگذشته است نمی‌توان به طور دقیق و قطعی از مدت زمان اثربخشی آن صحبت کرد. واکسن‌های مختلف سال هاست که بر علیه بیماری های واگیردار تولید می شود و به دنبال همان هم تمام اطفال بعد از تولد واکسن ها را به شکل های مختلف دریافت می کند و نتیجه آن کنترل و مهار بیماری های واگیر شد.

بیماری فلج اطفال، سرخجه و سیاه سرفه و کزار و غیره از جمله بیماری های واگیردار هستند که به خوبی توسط واکسن مهار شد. از آنجایی که واکسیناسیون اهمیت آن از گذشته مشخص است معمولا یک راه کم عارضه و نسبت به عوارض بیماری بسیار عوارض واکسن کمتر است و خوشبختانه اثربخشی خوبی دارد.

زمان اثربخشی واکسن کرونا

زمان اثربخشی واکسن کرونا

واکسن کرونا چه کمکی به ما می کند؟

واکسن کرونا می تواند در کنترل بیماری ها و کنترل پاندمی و برگشت فعالیت به روال عادی به ما کمک کند، ولی چون از عمر ساخت واکسن یکسال نگذشته است نمی‌توان به طور دقیق و قطعی از مدت زمان اثربخشی آن صحبت کرد. در حال حاضر مدت ۶ ماه اثر بخشی واکسن کرونا قطعی است و آیا دوز سوم پس از یکسال لازم است را باید منتظر نتایج علمی باشیم.

عوارض مربوط به واکسن های کرونا به سه دسته تقسیم می شوند، در شرایطی که فرد مقداری احساس کوفتگی بدن، ضعف و بی حالی دارد اما به کار عمومی خود می تواند برسد و مشکل خاصی در روند فعالیتش ایجاد نشد، جزو دسته عوارض خفیف محسوب می شود. زمانی که فرد نتواند کارهای خودش را انجام دهد و اختلال در روند کاری ایجاد شود جز دسته عوارض متوسط محسوب می شود و در عوارض شدید نیاز به بستری شدن بیمار است.

بعد از تزریق واکسن کرونا بعضی افراد دچار عوارض خفیف و یا حتی تب ( تب کمتر از ۵/۳۸ درجه) شدند با استفاده از استامینوفن و در مراحلی که شدت تب یا کوفتگی بدن بیشتر باشد از ترکیبات ناپروکسن یا ایبو بروفن می توانند استفاده کنند. در عوارض با علائم خفیف احتیاجی به مراقبت های خاصی نیست و با استراحت و استفاده از مسکن ها برطرف می شود، و عوارضی که شدید باشد مثل تب های بالا و عوارضی که بیشتر از ۷۲ ساعت طول بکشد حتماً با پزشک خانواده خود مشورت کنند و یا به مرکز بهداشت اطلاع بدهند. خوشبختانه در ایران عوارض متوسط و شدید بسیار کم گزارش شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل