اجازه ندهید اطلاعات غلط در مورد ناباروری و واکسن های کرونا مانع از تزریق واکسن در جوانان شود

اجازه ندهید اطلاعات غلط در مورد ناباروری و واکسن های کرونا مانع از تزریق واکسن در جوانان شود

کودکان بالای 12 سال واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند. اطلاعات نادرست در مورد واکسن های کرونا باعث ترس برخی از افراد شده است که این تزریق می تواند بر باروری آنها تأثیر بگذارد، با وجود اینکه هیچ شواهد علمی در این مورد وجود ندارد. یک نظرسنجی معتبر در انگلستان نشان داد که حدود یک چهارم زنان جوان به دلیل نگرانی هایی که در مورد باروری خود داشتند، نمی خواهند واکسن کرونا دریافت کنند.

اگر در مورد واکسن کرونا نگرانی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند نحوه عملکرد واکسن ها و نحوه عدم ارتباط بین تزریق واکسن کرونا و ناباروری را توضیح دهند. از زمان عرضه واکسن در دسامبر 2020، اطلاعات غلط در مورد تاثیر واکسن کرونا در باروری افراد در سراسر اینترنت در حال چرخش است. در هفته های اخیر، انتشار اطلاعات غلط در مورد واکسن کرونا شتاب گرفته است و مردم پیوندها، الگوها و ویدئوهای غیرقابل اعتماد را به اشتراک می گذارند که ادعا می کنند واکسن می تواند باروری در نوجوانان را مختل کند.

هیچ ارتباطی بین واکسن ها و ناباروری وجود ندارد

کارشناسان می گویند هیچ ارتباطی بین واکسن ها و ناباروری وجود ندارد. انجمن پزشکی مادر و جنین و کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) هر دو توصیه کرده اند که افرادی که باردار هستند به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند. ACOG اشاره می کند که مطالعات انجام گرفته روی واکسن ها هیچ نگرانی در مورد ایمنی آن ها نشان نداده اند.

واکسن ها و ناباروری

 

منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) همچنین می گوید کسانی که مایل به باردار شدن هستند نیازی به اجتناب از واکسن ها یا آزمایش بارداری قبل از دریافت واکسن ها ندارند. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن کرونا باعث مشکلات باروری می شود.

دکتر خوزه مایورگا، مدیر اجرایی مرکز بهداشت خانواده سلامت دانشگاه ایروین کالیفرنیا و استادیار بالینی پزشکی خانواده در UCI، گفت: در طول آزمایشات بالینی، چندین نفر باردار شدند و این نشان می دهد که واکسن باعث ناباروری نمی شود.

بیش از 100،000 فرد باردار در ایالات متحده واکسن کرونا را زده اند. تحقیقات انجام شده در بیش از 35000 فرد باردار که واکسن های mRNA کرونا را تزریق کرده اند، نشان می دهد هیچ مدرکی وجود ندارد که واکسن ها بر افراد باردار تأثیر گذاشته یا به آنها آسیب برساند، و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این تزریق ها به نوزاد آن ها یا روند بارداری آسیب می رساند. نویسندگان مطالعه می گویند که پیگیری باید با این والدین و فرزندان برای اطمینان از ایمنی واکسن ادامه یابد.

چه چیزی پشت این افسانه ها در مورد واکسن کرونا وجود دارد؟

در دسامبر 2020، یک پزشک آلمانی به نام دکتر ولفگانگ وودارگ در مورد پروتئینی که در واکسن های پیام رسان RNA (mRNA) وجود دارد که از نظر ساختاری شبیه به سینسیتین -1-پروتئینی که به رشد جفت در حاملگی کمک می کند-ابراز نگرانی کرد. از آنجا که پروتئین اسپایک و سینسیتین-1 قطعات کوچکی از کد ژنتیکی را به اشتراک می گذارند، این ترس به وجود می آید که واکسن کرونا با وجود هیچ شواهدی در این مورد می تواند باعث واکنش ایمنی شود که به جفت حمله می کند. به گفته موسسه پوینتر، وودارگ در گذشته اظهارات گمراه کننده ای داشته است.

آنها گزارش دادند که او گفت که کروناویروس جدید در سال 2020 با وجود همه شواهد و بر خلاف آن ها بی ضرر است. با این حال، پس از علنی شدن نگرانی های وودارگ، برخی نگران هستند که مواد ژنتیکی موجود در واکسن ها بتواند وارد ژنوم میزبان شود و DNA آنها را تغییر دهد، حتی اگر این غیرممکن باشد.

مردم برای انتشار این ادعاهای نادرست به رسانه های اجتماعی سرازیر شدند و باعث تردید واکسن کرونا در بین افرادی شد که قصد داشتند در آینده باردار شوند. در یک نظرسنجی بریتانیایی منبع معتبر، آنها دریافتند که حدود یک چهارم زنان جوان به دلیل نگرانی در مورد باروری خود نمی خواهند واکسن کرونا دریافت کنند.

واکسن کرونا در بارداری

تصور غلط واکسن و ناباروری

این تصور غلط که واکسن می تواند باعث ناباروری شود، چیز جدیدی نیست. “در سال 2003، نگرانی های جدی در مورد واکسن فلج اطفال در نیجریه وجود داشت. مشابهی در مورد واکسن HPV رخ داد. هر دو بی خطر هستند و هیچ تاثیری بر باروری ندارند. “

به گفته مایورگا ، این سوء تفاهم نیز وجود دارد که واکسن های mRNA یک فناوری جدید است. “این موضوع نیز دور از حقیقت است. مایورگا گفت ، واکسن mRNA برای مبارزه با بیماری هایی مانند آنفولانزا، هاری ، ویروس زیکا و حتی سرطان دهه ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، واکسن ها بر باروری تأثیر نمی گذارند. واکسن های mRNA کروناویروس به سلول های ما می آموزد که یک پروتئین یا قسمتی از پروتئین بسازند که سپس باعث واکنش ایمنی می شود. این پاسخ ایمنی است که آنتی بادی تولید می کند و ما را در برابر عفونت ویروسی محافظت می کند. پس از فعال شدن سیستم ایمنی بدن ، این ماده ژنتیکی دور ریخته می شود. mRNA پایدار نیست. تکثیر یا تولید مثل ندارد و به سرعت توسط بدن تخریب می شود.

تصور غلط واکسن و ناباروری

مبارزه با نگرانی هایی که در مورد واکسن کرونا وجود دارد

پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی مأموریت دارند تا اطلاعات علمی واقعی و بررسی شده را با بیماران به اشتراک بگذارند و به آنها اطمینان دهند هیچ مدرکی وجود ندارد که واکسن ها می توانند منجر به از دست دادن باروری شوند. کووید 19 می تواند یک بیماری تهدید کننده زندگی با پیامدهای جدی کوتاه مدت و بلند مدت برای سلامتی باشد. با این حال، واکنش ها و عوارض جانبی ناشی از واکسن های کرونا قابل کنترل هستند. توصیه ما به نوجوانان و والدین مربوط به اینکه واکسن کرونا می تواند بر مدیریت باروری تأثیر بگذارد این است که به آنها اطمینان دهید که علم این موضوع را نشان نمی دهد. اگر در مورد واکسن ها نگرانی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند نحوه عملکرد واکسن ها و نحوه عدم ارتباط بین تزریق واکسن و ناباروری را توضیح دهند.

اطلاعات غلط پیرامون واکسن کرونا و توانایی آنها در تأثیر بر باروری از زمان انتشار واکسن وجود داشته است. علی رغم این تصورات غلط، دانشمندان همچنان به مردم اطمینان می دهند که هیچ ارتباطی بین واکسن کرونا و ناباروری وجود ندارد. برای مقابله با نگرانی ها، متخصصان مراقبت های بهداشتی سعی می کنند نحوه عملکرد واکسن ها را به مردم بیاموزند و سمینارهایی را برای رسیدگی به برخی از افسانه ها و تصورات غلط رایج در مورد واکسن کرونا میزبانی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل