آزمایش تشخیص اختلالات تیروئید در بارداری

آزمایش تشخیص اختلالات تیروئید در بارداری

همان طور که در بالا اشاره شد آزمایش تشخیص اختلالات تیروئید در بارداری یکی از مهم ترین تست ها در این دوران می باشد. کسانی که اقدام به آزمایش تیروئید کردند باید قبل از آزمایش از خوردن غذا پرهیز کنند چون آزمایش تیروئید حساس به چربی های خون است. همچنین مصرف شکلات و آدامس نیز باید کنترل شده باشد. بنابراین ناشتایی ۸ ساعت برای انجام این آزمایش بهتر است رعایت شود. پزشک بعد از معاینه اگر مشکوک به بیماری تیروئید بشود با آزمایش خون می تواند به قطعیت برسد. در آزمایش خون میزان TSH بررسی می شود که هورمون های محرک تیروئید را می سنجد. اگر TSH در جواب آزمایش بالا نشان دهنده شود نشان دهنده ی کم کاری تیروئید می باشد. و لی اگر TSH پایین باشد نشان دهنده ی بیماری پرکاری تیروئید است و هورمون ها بیش از حد نرمال کار می کنند.

آزمایش پانل اختلالات تیروئید در بارداری گروهی از آزمایشات است که برای کمک به ارزیابی عملکرد غده تیروئید و کمک به تشخیص اختلالات تیروئید ، با هم سفارش داده می شوند. آزمایشات موجود در پانل تیروئید میزان هورمون های تیروئید موجود در خون را اندازه گیری می کند. این هورمون ها مواد شیمیایی هستند که از طریق خون عبور می کنند و متابولیسم بدن و نحوه عملکرد و استفاده از انرژی را کنترل یا تنظیم می کنند.

آزمایش تیروئید در بارداری

اختلال تیروئید در بارداری و انجام آزمایش آن

اختلال تیروئید در بارداری یکی از مهم ترین اختلالات در این دوران می باشد. کم کاری یا پرکاری تیروئید اگر کنترل نشود، با عوارض جبران ناپذیری بر جنین و مادر همراه است. تيروئيد يك غده كوچك بال پروانه ‌ای شكل است كه در زير سيب آدم قرار گرفته است. اين غده در تمام افراد سالم وجود دارد و موادي به نام هورمون توليد و به داخل خون ترشح می ‌كند. هورمون‌ ها به نام تيروكسين و تري‌ یدوتيرونين (T4 و T3) از طريق خون به تمام بدن سير می ‌كنند و به بدن مي ‌گويند با چه سرعتی كار كند و انرژی مصرف نمايد.

اختلال تیروئید در بارداری با مشکل در رشد جنین همراه است. به طوری که جنین برای رشد در ماه‌های اول به هورمون‌های تیروئید مادر وابستگی شدید دارد. هر مشکلی که در عملکرد غدۀ تیروئید و تولید هورمون‌های تیروئید اختلال ایجاد کند، می ‌تواند مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند. بررسی عملکرد تیروئید مادر باردار پیش از بارداری و در دوران بارداری می‌تواند نقش مهمی در رشد و سلامت جنین داشته باشد.

انجام آزمایش اختلال تیروئید در بارداری یکی از تست های مهم در این دوران می باشد. در دوران بارداری تست های غربالگری و تشخیصی متعددی برای بررسی عملکرد وضعیت بدن مادر و جنین درخواست و انجام می شود. هر یک از این تست ها نشان می دهد که مادر و جنین در چه شرایطی قرار دارد و اگر هر کدام دچار مشکلی باشد چه اقدامی بهتر است انجام شود.

هورمون‌های تیروئید

عملکرد غده تیروئید در بارداری

عملکرد غده تیروئید در بارداری نسبت به قبل افزایش می یابد به طوری که در این دوران نیاز به هورمون هایی تیروئید برای سلامت و رشد جنین افزایش می یابد. بدن برای جبران آن با تاثیر هورمون های استروژن و hcg سعی در افزایش هورمون های تیروئیدی دارد. همین موضوع ممکن است باعث بزرگ شدن غده تیروئید در دوران بارداری شود، هرچند این تغییر در اندازه‌، معمولاً قابل تشخیص نیست. جنین در حال رشد تا هفته ۱۲ ام بارداری کاملا به هورمون‌های تیروئیدی مادر وابسته است. از این رو، مهم است که سطح این هورمون‌ها کافی باشد و غدۀ تیروئید در دوران بارداری نیز مثل همیشه عمل کند، اما در برخی از موارد، زنان باردار در این دوره دچار اختلالاتی در عملکرد تیروئید مثل کم ‌کاری یا پرکاری غدۀ تیروئید می‌شوند

اختلال تیروئید در بارداری ممکن است قبل از این دوران در فرد وجود داشته باشد ولی به علت خفیف بودن آن قبل از این دوران شناسایی نشده باشد ولی با حاملگی فرد و افزایش نیاز به این هورمون ، هر گونه اختلال در هورمون های تیروئیدی ممکن است بیشتر از قبل دارای عوارض باشد. اگر در بستگان نزدیک مانند مادر، خواهر، برادر، خاله و غیره فردی دچار اختلال تیرئید باشد ، توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام به بارداری حتما آزمایش های تیروئید را انجام دهید و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

عملکرد غده تیروئید در بارداری

اختلال کم کاری تیروئید

اختلال کم کاری تیروئید در بارداری می‌تواند اثرات مخربی بر جنین بگذارد و به همین دلیل است که خانم‌ ها پیش از این دوره با انجام آزمایش ها باید آن را تشخیص بدهند و درمان کنند. همان طور که در بالا اشاره شد این اختلال می تواند باعث نازایی شود ولی پس از بارداری بر سلامت جنین و مادر تاثیر گذار است. بزرگترین خطری که کم‌کاری تیروئید در بارداری می‌تواند داشته باشد، به دنیا آمدن نوزادی با آسیب‌های مغزی است، و این معمولا در ماه‌های نخست حاملگی با کمبود این هورمون‌ها به وجود می‌آید. البته ممکن است این بیماری در مادر باعث شود که طفل با همین اختلال متولد شود؛ علائم نوزادان مبتلا به این عارضه عبارتند از: زبان بزرگ، صورت بادکرده، خواب‌آلودی و آرام بودن بیش از حد، یرقان، شکم برآمده، فتق ناف و…

اختلال پرکاری تیروئید

همان طور که کم کاری تیروئید در بارداری دارای عوارض به خصوصی می باشد، پرکاری تیروئید نیز باعث علائم و عوارض بر سلامت جنین و مادر دارد. در دوران بارداری این عارضه به علت‌های گوناگونی نمود پیدا می‌کند که هر کدام از آنها علائم و عوراض خود را برای مادر و جنین به دنبال خواهد داشت؛ بعضی از این دلایل پیش از این دوران اتفاق افتاده‌اند و برخی دیگر ناشی از حاملگی هستند. افزایش هورمون‌های تیروئید یا هایپرتیروئیدیسم، سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و این در زمان حاملگی و در موارد حاد می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

آزمایشگاه اطبا با هدف ارائه خدمات تشخیصی روتین، تخصصی و فوق تخصصی به بیماران و پزشکان تاسیس شده است. این آزمایشگاه با هدف کمک به بیماران و راه اندازی تمامی آزمایش ها و خدمات مورد نیاز آنان جهت تشخیص و درمان به موقع آنان و ارتقای سطح کیفیت زندگی ایشان در حد امکان شکل گرفته است. از آنجایی که تشخیص صحیح بیماری ها و حتی گزارش صحیح نتایج آزمایشات مستلزم همکاری و ارتباط تنگانگ آزمایشگاه و پزشک معالج است، در این راستا ما دست تمامی پزشکان محترم را به گرمی می فشاریم و از تمام داشته های علمی و تکنیکی خود در این جهت دریغ نمی کنیم. آزمایشگاه اطبا با هدف خدمت رسانی برتر و به کارگیری دانش روز دنیا در زمینه پزشکی و آزمایشگاهی، فعالیت خود را آغاز نموده است. مسئولیــن و مدیـران این آزمایشگاه همواره سعی در جلب رضایت مراجعین محتـرم را داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل