تاثیر کرونا بر قاعدگی بانوان

آیا کرونا بر قاعدگی بانوان تاثیر دارد؟

در حال حاضر ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین معضلات در تمام دنیا شناخته شده است که علی‌رغم ساخت واکسن‌های مختلف، هنوز هم هیچ کشوری قادر نیست این ویروس منحوس را ریشه‌کن کند.

جالب است بدانید که کرونا از جوانب مختلف بر روی سلامتی انسان تاثیر می‌گذارند و در بدترین حالت ممکن باعث آسیب‌های ریوی، اختلالات تنفسی و حتی مرگ خواهد شد. اما تحقیقات نشان داده است از زمانیکه ویروس کرونا وارد بدن فرد می‌شود، منجر به تغییراتی خواهد شد که براساس شرایط فیزیولوژیک بدن افراد، این اختلالات می‌تواند عواقب جدی را به همراه داشته باشند.

برای مثال تاثیر ویروس کرونا بر قاعدگی خانم‌ها یکی از موضوعاتی است که اگر چه همچنان تحقیقات در مورد آن ادامه دارد ولی متخصصان توانسته‌اند به نتایج مشترک در این زمینه برسند. در این مقاله پیرامون تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی و همچنین اختلالات به وجود آمده ناشی از ابتلا به این بیماری در بدن خانم‌ها خواهیم پرداخت.

آیا کرونا بر قاعدگی تاثیر می‌گذارد؟

کرونا بر قاعدگی

عادت ماهیانه نامنظم یکی از مشکلاتی است که برخی از خانم‌ها با آن مواجه می‌شوند. عوامل مختلفی بر این اتفاق موثر هستند که همه آن‌ها از طریق اختلالات هورمونی باعث بهم ریختن نظم قاعدگی خواهند شد.

یکی از مهمترین عواملی که منجر به نامنظم شدن دوران پریودی می‌گردد، استرس است. خانم‌هایی که استرس و تنش‌های روحی زیادی را در زندگی خود تجربه می‌کنند با نامنظم بودن عادت ماهیانه مواجه شده و حتی برخی از آن‌ها معتقد هستند چرخه قاعدگی به طور کامل سپری نمی‌شود.

با توجه به اینکه ویروس کرونا در این دو سال اخیر شرایط روحی همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده و استرس زیادی را برای مردم به همراه داشته است، این مسئله کاملاً طبیعی است که کرونا باعث نامنظم شدن قاعدگی گردد.

تاثیر کرونا بر قاعدگی

در واقع حتی اگر شما به این بیماری مبتلا نشده باشید، استرسی که به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کووید با شما همراه می‌شود، منجر به نامنظم شدن قاعدگی خواهد شد. استرس، هورمونی به نام کورتیزول را در بدن تولید می‌کند که یکی از تاثیرات این هورمون، بر قاعدگی است. بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که ویروس کرونا به صورت غیر مستقیم و به دلیل استرس، باعث تاثیر بر سلامت جسم و روح و حتی بر قاعدگی خانم‌ها خواهد شد.

تاثیرات غیر مستقیم کرونا بر قاعدگی

یکی دیگر از تاثیرات غیر مستقیم کرونا بر قاعدگی، افزایش وزن است. متاسفانه با توجه به اینکه تنها راه جلوگیری از ابتلا به کرونا، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور‌های غیر ضروری در جامعه است، به همین دلیل تحرک افراد کم شده و عمده مردم با مسأله اضافه وزن روبه‌رو شده‌اند. این مشکل در خانم‌ها باعث اختلالات در قاعدگی می‌گردد.

مسئله‌ای که لازم است درمورد آن صحبت کنیم، تاثیر مستقیم ویروس کرونا بر قاعدگی است. برخی از خانم‌ها ادعا می‌کنند بعد از ابتلا به کرونا، دچار نامنظمی دوران قاعدگی می‌شوند. البته هنوز معلوم نیست که چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد اما با توجه به اینکه ویروس کووید بر تمام اندام‌های بدن تأثیر می‌گذارد، قطعاً به دلیل تغییرات هورمونی در داخل بدن خانم‌ها، باعث نامنظم شدن عادت ‌ماهیانه خواهد شد.

درمان عادت ماهیانه نامنظم بر اثر ویروس کرونا

قاعدگی شما را از عفونت ویروس کرونا در ‌امان نگه می‌دارد:

میزان توانایی بدن برای مقابله با عفونت‌های ویروسی، به قدرت سیستم ایمنی بستگی دارد و به خاطر همین است که برخی از افراد به راحتی عفونت ریوی ناشی از ویروس کرونا را پشت سر گذاشته اما برخی دیگر با کوچکترین عفونت، در بیمارستان بستری می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که در طول دوران قاعدگی، هورمون استروژن در بدن افزایش پیدا می‌کند که این هورمون نقش بسیار مهمی در تولید آنتی‌بادی‌ها برای مبارزه با عفونت‌ها و اجسام خارجی دارد. در واقع در دوران قاعدگی، قدرت سیستم ایمنی افراد افزایش پیدا خواهد کرد.

براساس آنچه که گفته شد، قدرت دفاعی بدن خانم‌هایی که همچنان عادت ماهیانه را تجربه می‌کنند نسبت به زنان یائسه بیشتر خواهد بود زیرا در دوران قاعدگی، هورمون استروژن افزایش یافته و از طریق تقویت قوای جسمی بدن، احتمال ابتلا به عفونت‌های کووید ۱۹ کمتر خواهد شد.

تاثیر واکسن کرونا بر اختلالات قاعدگی

تاثیر واکسن کرونا بر اختلالات قاعدگی

از زمانیکه طرح واکسیناسیون در تمام دنیا آغاز گردید، واکنش بدن افراد به این واکسن‌ها توسط متخصصان ثبت شده و نتایج در قالب مقالات علمی گزارش شده‌اند. متخصصان معتقد هستند که یکی از عوارض واکسن کرونا، اختلالات قاعدگی است. البته تمامی واکسن‌ها با عوارض عمومی همانند تب و لرز و درد عضلانی همراه هستند اما برخی از مشکلات اختصاصی، تنها برای برخی از افراد براساس شرایط فیزیولوژیکی بدن آن‌ها بروز می‌کند.

برای مثال برخی از خانم‌ها معتقد هستند زمانیکه واکسن کرونا را استفاده کرده‌اند سیکل قاعدگی بهم خورده و دچار عادت ماهیانه نامنظم شده‌اند. هنوز مطالعه در این زمینه انجام نشده است که بتوان دلیل اختلالات قاعدگی ناشی از واکسن کرونا را تشخیص داد اما می‌توان پیش‌بینی کرد که به دلیل ورود مواد ویروسی به داخل بدن، اختلالات هورمونی در بدن خانم‌ها رخ داده و سیکل قاعدگی بهم می‌خورد.

چند راهکار برای درمان عادت ماهیانه نامنظم

چند راهکار برای درمان عادت ماهیانه نامنظم

افرادی که در اثر ابتلا به کرونا یا بعد از واکسن کرونا دچار قاعدگی نامنظم می‌شوند، می‌توانند از راهکار‌های زیر برای درمان این مشکل استفاده کنند:

در طول روز کمی آناناس مصرف کنید. آنزیم بروملین موجود در آناناس باعث می‌شود هورمون‌های بدن تنظیم شده و در نتیجه اختلالات قاعدگی برطرف گردد.

همچنین مصرف روزانه دارچین باعث تعادل در هورمون‌ها می‌گردد و از طرف دیگر درد ناشی از عادت ماهیانه را کمتر خواهد کرد.

مصرف زردچوبه در رژیم غذایی خود را افزایش دهید. این ادویه نیز باعث تنظیم شدن سیکل قاعدگی خواهد شد.

راهکار برای درمان عادت ماهیانه نامنظم

یکی دیگر از درمان‌های خانگی که به تنظیم قاعدگی کمک می‌کند، استفاده از روغن کرچک است. همچنین این روغن می‌تواند علائم سندروم قبل از قاعدگی را به راحتی درمان می‌کند.

البته در استفاده از راهکار‌های خانگی حتماً باید در ابتدا با متخصص مشورت کنید. اگر به تازگی و بعد از ابتلا به کرونا آیا استفاده از واکسن دچار نامنظمی عادت ماهیانه شده‌‌اید، قطعاً این راهکار‌ها به بهبود سریعتر شرایط شما کمک خواهد کرد و اگر نامنظمی عادت ماهیانه همچنان ادامه دارد، باید شرایط را با یک متخصص در میان بگذارید تا علت، تشخیص داده شده و درمان مناسب در پیش گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل