تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا

تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا

با شروع فصل پاییز و شروع آنفولانزا در کشور، یکی از نگرانی‌های که بین مردم وجود دارد، تداخل کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی است. متاسفانه آنچه باعث می‌شود تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر سخت گردد، شباهت بسیار زیاد بین علائم کرونا و آنفولانزا است. با توجه به اینکه تشخیص درست برای شروع درمان مناسب و از طرف دیگر جلوگیری از بروز استرس روانی در بین افراد اهمیت بسیار زیادی دارد، در این مقاله سعی بر این داریم تفاوت‌‌ها و شباهت ‌های کرونا و آنفولانزا را به طور کامل برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

بررسی شباهت‌‌های ویروس کرونا و آنفولانزا

آنفولانزا یکی از بیماری‌های فصلی است که در فصل پاییز شیوع بسیار زیادی پیدا می‌کند. در دو سال اخیر، کرونا به عنوان یکی از بدترین بیماری‌های جهان شناخته شده است که در تمام طول سال افراد را به نحوی درگیر کرده و حتی با خطر مرگ همراه خواهد بود. با توجه به اینکه در فصل پاییز احتمال ابتلای همزمان به آنفولانزا و کرونا بسیار زیاد است، بهتر است شباهت‌های بین این ویروس را بشناسید تا در زمان ابتلا، نسبت به مراقبت از خود و شروع قرنطینه تا زمان تایید یا رد ابتلا به کرونا اهمیت بیشتری قائل شوید. مهم‌ترین شباهت‌های بین کرونا ویروس و آنفولانزا عبارتند از:

بررسی شباهت‌‌های ویروس کرونا و آنفولانزا

– شباهت علائم ظاهری

اولین شباهت بین ویروس کرونا و آنفولانزا، علائمی است که در ظاهر فرد بروز می‌کند. تب و لرز، آب‌ریزش بینی، سوزش گلو و سوزش مجاری بینی، از جمله مهمترین علائمی هستند که بین کرونا و آنفولانزا مشترک است.

– راه انتقال یکسان

جالب است بدانید که هم ویروس‌کرونا و هم ویروس آنفولانزا از طریق تنفس وارد بدن می‌گردند. به همین دلیل است که وقتی فردی به یکی از این دو ویروس مبتلا شده باشد متخصص از او می‌خواهد فاصله خود را با اطرافیان حفظ کند تا زمانی که بهبودی کامل به دست بیاید. ویروس بر روی ذرات تنفسی نشسته و از طریق جریان هوا به مجاری تنفسی افراد دیگر منتقل می‌شود.

حتی زمانیکه شما یک جسم آلوده به بیماری کرونا و ویروس آنفولانزا را لمس می‌کنید احتمال ابتلا به این ویروس در شما زیاد می‌گردد. بنابراین فرقی نمی‌کند که شما دچار آنفولانزا شده‌اید یا اینکه در دوران نقاهت برای بهبودی و ر‌هایی از شر کرونا به سر می‌برید؛ در هر صورت باید تمامی وسایل شما از دسترس دیگران دور مانده و اطرافیان باید به طور کامل آن‌ها را استریل کنند تا دچار بیماری نگردند.

بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های ویروس کرونا و آنفولانزا

بررسی تفاوت‌های ویروس کرونا و آنفولانزا

– سرعت انتقال ویروس

اولین تفاوتی که بین آنفولانزا و کرونا وجود دارد، دوره نهفتگی ویروس است. منظور از دوره نهفتگی، فاصله بین ورود ویروس به بدن تا زمانی است که علائم بیماری، خود را نمایان کند. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد دوره نهفتگی آنفولانزا کوتاه‌تر بوده و زودتر می‌توانیم متوجه وجود این بیماری در بدن خود بشویم. در نتیجه خطر آلوده کردن دیگران کاهش پیدا می‌کند. همچنین شما با آگاهی سریعتر نسبت به این ویروس، درمان را هر چه زودتر آغاز می‌کنید و در نتیجه از عوارض و آسیب‌های جدی ناشی از آنفولانزا در ‌امان خواهید بود.

– تفاوت از نظر میزان ابتلای دیگران

همانگونه که گفته شد ویروس آنفولانزا و کرونا هر دو از طریق هوای آلوده به اطرافیان منتقل می‌شوند اما قدرت هر کدام از این ویروس‌ها برای آلوده کردن دیگران متفاوت است به گونه‌ای که هر فرد کرونایی به طور میانگین 2 تا 5/2 فرد را درگیر می‌کند و به همین دلیل است که دوره نقاهت خاصی برای آنفولانزا در نظر گرفته نمی‌شود.

– میزان ابتلا به مرگ و میر

یکی دیگر از تفاوت‌های ویروس کرونا و ویروس آنفولانزا، احتمال مرگ و میر در بین افراد است که متاسفانه ویروس کرونا با قدرت بیشتری عمل کرده و در همین دو سال جان تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را گرفته است. در صورتی که آمار را در دنیا نیز دنبال کنید متوجه قدرت ویروس کرونا در این زمینه خواهید شد. درصد مرگ و میر آنفولانزای فصلی 1/0 درصد است اما براساس یافته‌های پزشکی، ویروس کرونا ۳ تا ۴ درصد خطر مرگ را بالاتر می‌برد. بنابراین ویروس کرونا خطرناک‌ترین ویروس در جامعه بشری شناخته شده است.

تفاوت درمان کرونا و آنفولانزا

– تفاوت درمان کرونا و آنفولانزا

متاسفانه تاکنون که نزدیک به دو سال از شیوع  بیماری کرونا در دنیا می‌گذرد هنوز راه درمانی قطعی برای ریشه‌کن کردن این ویروس شناخته نشده و حتی واکسیناسیون نیز نمی‌تواند به همان اندازه که مدنظر متخصصان است قوای ایمنی بدن افراد را برای مقابله با این ویروس افزایش دهد. اما ویروس آنفولانزا به عنوان یک عفونت ویروسی شناخته شده، به راحتی قابل پیشگیری و درمان است. حتی برای این ویروس واکسن‌هایی تهیه شده است که قبل از شروع فصل پاییز باید این واکسن‌ها تزریق گردد تا دچار این ویروس نشویم.

– تفاوت در شدت علائم

اگر چه علائم ویروس کرونا و آنفولانزا شبیه یکدیگر است اما شدت آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به طور کلی شدت علائم در ابتلا به کرونا بیشتر از آنفولانزا است و کسانی که به دلیل ویروس آنفولانزا دچار عفونت می‌شوند، به مرحله حاد نخواهند رسید.

نکات تفاوت درمان کرونا و آنفولانزا
سخن پایانی

به هر حال ویروس کرونا و آنفولانزا دو مورد از بدترین انواع ویروس‌ها در دنیا شناخته شده‌اند که به دلیل درگیر کردن ریه از طریق عفونت، خطرات زیادی را برای افراد به همراه خواهند داشت. کودکان، کهنسالان، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، افرادی که ضعف سیستم ایمنی داشته و همچنین خانم‌های باردار، از جمله گروه‌های پرخطر برای ابتلا به ویروس آنفولانزا و کرونا شناخته شده‌اند.

بنابراین باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر دقت کنید تا از ویروس کرونا در ‌امان بمانید. فراموش نکنید در فصل پاییز امکان تداخل ویروس کرونا و آنفولانزا وجود دارد و اگر همزمان به این ویروس مبتلا شوید قطعاً شرایط بسیار سخت و خطرناکی را تجربه خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل