آیا کرونا بر باروری مردان تاثیر دارد؟

آیا کرونا بر باروری مردان تاثیر دارد؟

علت اینکه ویروس کرونا به عنوان یکی از بدترین و البته خطرناک‌ترین ویروس‌ها در دنیا شناخته شده است، عدم پیش‌بینی تاثیر این ویروس بر روی بدن انسان‌ها است. در صورتی که کمی در اینترنت تحقیق کنید و یافته‌های علمی را مطالعه نمایید، متوجه خواهید شد که ویروس کرونا تقریباً بر تمامی اندام‌های بدن تأثیر می‌گذارد. برای مثال برخی از خانم‌ها از نامنظم شدن دوران قاعدگی خود گلایه می‌کنند و یا اینکه برخی دیگر معتقد هستند حس بویایی آن‌ها به طور کامل از دست رفته و در نتیجه این موضوع آن‌ها را آزار می‌دهد.

اما یکی از سوالات بسیار پرتکرار در بین آقایان، بررسی موضوع تاثیر کرونا بر قدرت باروری مردان است. در واقع آقایان نگران این موضوع هستند که کرونا بتواند تاثیر منفی بر اندام جنسی آن‌ها گذاشته و در واقع آن‌ها را نابارور کند. با توجه به اینکه این موضوع قطعاً به یک مشغله ذهنی بسیار مهم در بین مردان تبدیل شده است، در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را پیرامون آن بیان کنیم. با ما همراه باشید.

مکانیسم عمل کرونا چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا کرونا باعث ناباروری مردان می‌شود یا خیر بهتر است نگاهی به مکانیسم عمل ویروس کرونا داشته باشیم. نوعی از ویروس کرونا تحت عنوان کرونا ویروس ۲ (SARS-COv-2) شناخته شده است که منجر به سندروم حاد تنفسی خواهد شد. در پی تحقیقاتی که انجام گرفته است مشخص شده این نوع کرونا برای اینکه بتواند بر روی سلول‌های بدن انسان تاثیر بگذارد، از آنزیم ACE-2 استفاده می‌کند.

در واقع این آنزیم به عنوان یک گیرنده بسیار مهم برای کرونا عمل خواهد کرد. اما اکنون باید بررسی کنیم که آنزیم ACE-2 دقیقاً در کدام یک از قسمت‌های بدن قرار گرفته است. این آنزیم در ریه، بیضه‌ها، سلول‌های لایدیگ و سرتولی قرار دارد. قطعاً اکنون متوجه شده‌اید که با توجه به موقعیت قرارگیری این آنزیم گیرنده، در صورتیکه ویروس کووید وارد بدن شما گردد احتمال آسیب به بیضه‌ها وجود دارد. اما آیا گزارشی در این زمینه ثبت شده است یا خیر؟

تاثیر کرونا بر سیستم تولید مثل مردان

تاثیر کرونا بر سیستم تولید مثل مردان

از زمانی که ویروس کرونا زندگی تمام مردم را با خطر جدی مواجه کرده است، متخصصان در تمام دنیا سعی بر این دارند تاثیرات این ویروس بر سلامت جسم و روح مردم را مورد بررسی قرار دهند تا با یافته‌های علمی جدیدتر بتوانند مردم را نسبت به مراقبت بهتر از خود آگاه کنند. یکی از موضوعات بسیار مهمی که لازم است درمورد آن صحبت شود، بحث تاثیر ویروس کرونا در قدرت باروری مردان است.

متاسفانه باید این واقعیت را بیان کنیم که طبق آخرین دستاورد‌های علمی، کرونا می‌تواند بر روی سیستم تولید مثل مردان و به خصوص در فرآیند اسپرم‌زایی و تبدیل اسپرم‌های متولد شده به اسپرم‌های بالغ تاثیر منفی بگذارد. همانگونه که گفته شد آنچه باعث می‌شود بدن انسان بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار داشته باشد، وجود آنزیم ACE-2در بدن است که به عنوان یک گیرنده کرونا عمل می‌کند. جالب است بدانید که طبق تحقیقات این آنزیم در بیضه و منی افراد وجود دارد. بنابراین کرونا می‌تواند به راحتی وارد منی شده و به اسپرم‌ها آسیب وارد کند و منجر به ناباروری مردان گردد.

آیا تاثیر کرونا بر باروری مردان در همه سنین اتفاق می‌افتد؟

نکته‌ای که لازم می‌دانیم در مورد آن صحبت کنیم، سن بیان آنزیم ACE-2در بیضه‌هاست. در واقع با توجه به آن که وجود این آنزیم خطر ابتلا به ویروس کرونا و ناباروری را افزایش می‌دهد، بنابراین باید این موضوع بررسی شود که بیان این آنزیم بیشتر در چه سنی اتفاق می‌افتد؟

در واقع جامعه خطر مربوط به افراد سی سال است. در این بازه زمانی بیشترین میزان گیرنده‌ ACE-2 در بدن وجود دارد. بنابراین افراد یا مردانی که در این سنین به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، به احتمال بیشتری در معرض ناباروری قرار خواهند داشت. اما در سنین ۶۰ سال به بالا میزان آنزیم کاهش پیدا می‌کن.د با توجه به آنچه که گفته شد بیضه‌های یک فرد جوان نسبت به فرد مسن بیشتر در معرض حمله ویروس کرونا قرار دارد.

تاثیر کرونا بر هورمون تستسترون

 یکی از مهم‌ترین یافته‌های علمی در زمینه تاثیر کرونا بر باروری مردان، بحث هورمون تستسترون است. به طور کلی تحقیقات نشان داده‌است مردانی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند سطح پایین‌تری از نسبت هورمون تستسترون به LH را تجربه خواهند کرد که همین مسئله به دلیل آسیب به غدد جنسی در مردان است.

هر چند که لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام گیرد ولی یافته‌های اولیه بر اساس آزمایشاتی که بر روی بیضه‌ها، قدرت تولید اسپرم و حتی بالغ شدن اسپرم انجام گرفته است حاکی از کاهش نسبت تستوسترون به LH در بدن است که این مسأله باروری مردان را به شدت تحت تاثیر می‌گذارد.

تاثیر کرونا بر هورمون تستسترون

سخن پایانی

متاسفانه باید این حقیقت را بپذیریم که ویروس کرونا به عنوان یکی از مهم‌ترین ویروس‌ها در دنیا شناخته شده و علی‌رغم اینکه در دو سال اخیر تحقیقات زیادی برای درمان این بیماری انجام گرفته است ولی همچنان متخصصان از کنترل این بیماری عاجز بوده و جالب اینکه هر لحظه ویروس‌های جهش یافته‌ از کرونا در دنیا معرفی می‌شود. با توجه به آنچه گفته شد در حال حاضر تنها روش مقابله با ویروس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. این موضوع باید توسط تمامی افراد جامعه در هر جنس و سنی مورد توجه قرار گیرد.

در این مقاله متوجه شدید که ویروس کرونا به راحتی می‌تواند قدرت باروری مردان را تحت تاثیر قرار داده و حتی منجر به ناباروری گردد. البته نباید این موضوع شما را دچار نگرانی کند چرا که تاثیر کرونا بر روی بدن افراد متفاوت بوده و در هر کس می‌تواند علائم و عواقبی را به همراه داشته باشد. بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که نسبت به سلامت خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلا به این ویروس در ‌امان بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل