اهش درد مفاصل

برای کاهش درد مفاصل چه باید کرد؟

اگرچه همه افراد در هر سنی ممکن است درد مفاصل را تجربه کنند اما یافته‌های پزشکی نشان می‌دهد با افزایش سن، این درد بیشتر خواهد شد، زیرا دچار پوکی استخوان شده و همین موضوع فشار زیادی را به مفاصل وارد می‌کند. زمانی که دچار چنین مشکلی می‌شویم به فکر راهکار‌هایی برای کاهش درد مفاصل خواهیم بود زیرا این درد گاهی اوقات اذیت‌کننده بوده و حتی باعث می‌شود نتوانید به امور کاری خود ادامه دهید.

هدف از این مقاله، بررسی راهکار‌های کاهش درد مفاصل است. اما فراموش نکنید قبل از اینکه بخواهید روشی را برای تسکین درد مورد استفاده قرار دهید، باید حتماً به متخصص مراجعه نمایید. در اغلب موارد متخصصان از شما می‌خواهند آزمایش خون را انجام دهید تا وضعیت کلسیم و سایر مواد مغذی در خون را مورد بررسی قرار دهند. در این زمان مراجعه به آزمایشگاه اطبا در غرب تهران کمک می‌کند تا شما در کوتاهترین زمان ممکن و با دقت بسیار بالا بتوانید آزمایشات لازم را انجام داده و درمان درد مفاصل را شروع کنید.

راهکار‌هایی برای کاهش درد مفاصل

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های مختلفی برای کاهش درد مفاصل ابداع شده است که حتی برخی از آن‌ها را به صورت خانگی نیز می‌توانید اجرا نمایید. ما در ادامه این مقاله نگاهی مختصر و مفید به این راهکار‌ها خواهیم داشت:

– آب درمانی، روش بسیار مناسبی خواهد بود

در اغلب موارد متخصصان به کسانی که دچار درد مفاصل شده‌اند، آب درمانی را پیشنهاد می‌کنند. حتی راه رفتن در استخر آب می‌تواند به شما کمک کند تا به تدریج انعطاف‌پذیری بدن افزایش یافته و از طرف دیگر قوای بدن شما بیشتر گردد. همین موضوع منجر به کاهش درد مفاصل خواهد شد. در نتیجه شما انرژی بیشتری برای انجام فعالیت‌های روزمره خواهید داشت. البته تمرین‌های ورزشی باید تحت نظر متخصص تعیین گردد، زیرا براساس شدت درد و ناحیه درد، تمرین‌ها کاملاً متفاوت خواهد بود.

راهکار‌هایی برای کاهش درد مفاصل

– طب سوزنی را امتحان کنید

البته یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای کاهش درد مفاصل بسیار مناسب باشد، طب سوزنی نام دارد. این روش باید تحت نظر متخصصین حرفه‌ای انجام گیرد، زیرا قرار است اعصاب محیطی شما را تحریک کرده و از این طریق سیگنال‌هایی را از طریق نخاع به مغز ارسال کنند. بنابراین اگر متخصص در محل قرار دادن سوزن‌ها و عمق نفوذ سوزن دقت کافی نداشته باشد، ممکن است آسیبی به بدن شما وارد گردد. با تحریک شدن اعصاب محیطی، انتقال‌دهنده‌های عصبی همانند اندورفین تولید می‌شوند که همانند یک مسکن طبیعی عمل کرده و به مرور زمان باعث کاهش درد مفاصل خواهد شد.

– کرم درمانی را آغاز کنید

براساس نوع مفصل تحریک شده و البته شدت دردی که در بدن دارید، ممکن است متخصص از شما بخواهد کرم‌ها و پماد‌های ضد درد را استفاده کنید. برخی از آن‌ها حاوی موادی هستند که بر روی سیستم عصبی شما تاثیر گذاشته و در نتیجه باعث تولیدوال بپرسید تا پماد مناسب برای شما تجویز گردد.

– از مکمل‌های غذایی برای کاهش درد مفاصل استفاده کنید

گاهی اوقات درد مفاصل با آرتروز همراه است. در این صورت متخصص برای شما مکمل‌هایی تجویز می‌کند که باعث کاهش التهاب و درد مفاصل شده و در نتیجه شرایط فیزیکی بدن شما بهتر خواهد شد. برای مثال مکمل‌هایی که حاوی گلوکزامین و کندرویتین سولفات هستند برای شما بسیار مناسب خواهند بود زیرا این مواد به طور طبیعی در غضروف انسان وجود داشته و با مصرف مکمل‌ها به تقویت غضروف کمک خواهید کرد.

– رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ داشته باشید

قطعاً متخصص از شما می‌خواهد مواد غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ مانند ماهی را بیشتر از قبل در رژیم غذایی خود مصرف کنید. البته نکته که لازم می‌دانیم پیرامون این موضوع مطرح کنیم، بحث تغییر در رژیم غذایی است.

قبل از اینکه سرخود شروع به مصرف مکمل‌ها کنید، حتماً باید آزمایش خون را انجام دهید تا وضعیت مواد معدنی، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی در بدن شما مورد بررسی قرار گیرد. برای انجام انواع آزمایش‌های خون شما می‌توانید بر روی کمک کادر درمانی آزمایشگاه اطبا در سعادت ‌آباد حساب کنید. حتی نمونه‌گیری برای شما در منزل نیز انجام خواهد گرفت. اما به طور کلی مصرف مکمل‌های ماهی تأثیر چشمگیری بر روی کاهش درد مفاصل خواهند داشت.

نکات کاهش درد مفاصل

– از زانوبند استفاده نمایید

یکی دیگر از راهکار‌هایی که به کاهش درد مفاصل کمک می‌کند، بستن زانوبند است. البته این روش همانند یک روش تکمیلی عمل می‌کند به این معنا که ابتدا شما باید درمان را شروع کرده و سپس در طول روز برای کنترل درد مفاصل، زانو بند را استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید زانوبند مناسب و مخصوص، برای جلوگیری از فشار زیاد به مفاصل و همچنین جلوگیری از عرق‌سوز شدن، اهمیت بسیار زیادی دارد که متخصص در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

– فنگ‌شویی را انجام دهید

حتماً برای شما جالب خواهد بود اگر بگوییم استرس نیز باعث درد مفاصل خواهد شد، زیرا یکی از واکنش‌های بدن در برابر استرس، التهاب است و همین التهاب می‌تواند باعث تورم و درد مفاصل گردد. کسانی که ذاتاً استرس زیادی را در طول روز تحمل می‌کنند، قطعاً از تشدید درد مفاصل گلایه خواهند کرد.

در واقع حتی اگر شما راهکار‌های ذکر شده برای کاهش درد مفاصل را انجام دهید ولی از نظر عصبی در شرایط ‌ایده‌آلی قرار نداشته باشید، کنترل درد مفاصل سخت‌تر خواهد شد. بنابراین شما باید حتماً بحث آرامش روحی خود را نیز در نظر گرفته و در صورت نیاز، دارو درمانی برای کنترل استرس را آغاز نمایید. از سوی دیگر استرس باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و زمانی که قوای ایمنی بدن شما کاهش پیدا کند، خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی و حتی عفونت در مفاصل بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل