داشتن مثانه بیش فعال یا پرکار

آیا شما مثانه بیش فعال یا پرکار دارید؟

شاید تا به حال شنیده باشید که برخی از افراد به بیماری مثانه بیش فعال یا مثانه پرکار دچار می‌شوند و شاید یکی از نزدیکان شما به این بیماری دچار شده‌ است. متاسفانه آنچه باعث می‌شود یک بیماری در بدن افراد پیشروی کرده و درمان آن سخت باشد، عدم آگاهی نسبت به امراض و بیماری‌های مختلف است.

اگر شما بدانید که مثانه بیش فعال چه علائمی داشته و به چه دلیل رخ می‌دهد، قطعاً به محض رؤیت برخی از نشانه‌ها، به متخصص مراجعه می‌کنید. در این مقاله ما علائم مثانه پرکار و درمان این بیماری را برای شما شرح خواهیم داد‌. امیدواریم که مطالب مفیدی در اختیار شما قرار گیرد.

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های مثانه بیش فعال

همانگونه که از نام این بیماری مشخص است، افراد مبتلا به مثانه پرکار، حجم زیادی ادرار را در طول روز دفع می‌کنند به گونه‌ای که حجم ادرار نسبت به یک فرد نرمال بسیار بیشتر است. مهمترین نشانه‌های مثانه بیش فعال عبارتند از:

– همانگونه که گفته شد تعداد دفعات تخلیه مثانه در طول شبانه روز افزایش پیدا کرده و یک فرد با این بیماری حداقل ۸ بار ادرار دفع می‌کند.

– حتی اگر فرد قبل از خواب هیچ نوشیدنی میل نکرده باشد، باز هم مثانه در طول شب فشار زیادی تحمل کره و مجبور است حداقل دو بار برای تخلیه آن از خواب بیدار شود.

– متاسفانه برخی از افرادی که به مثانه بیش فعال مبتلا می‌شوند، دچار بی‌اختیاری در دفع ادرار خواهند شد که این عارضه بدترین حالت ممکن است.

– و اما از دیگر نشانه‌های مثانه پرکار، عدم کنترل بر دفع ادرار است به گونه‌ای که احساس ناگهانی برای دفع ادرار به سراغ فرد آمده و به هیچ عنوان نمی‌تواند شرایط را مدیریت کند مگر اینکه سریعاً خود را به یک سرویس بهداشتی برساند.

دلایل ابتلا به مثانه پرکار

دلایل ابتلا به مثانه پرکار

– بیش فعالی مثانه ناشی از ژنتیک

همانگونه که می‌دانید ادرار بعد از تولید در کلیه‌ها، وارد میزراه شده و انقباض عضلات برای خروج ادرار اتفاق می‌افتد. اما زمانی که حجم مثانه تقریباً پر شود، سیگنال‌های عصبی به مغز ارسال خواهند شد تا عضلات شده و ادرار خارج گردد. در برخی از افراد به صورت ژنتیکی تعداد دفعات بیشتری این سیگنال‌های عصبی به مغز ارسال شده و در نتیجه دچار مثانه بیش فعال می‌شود.

– انقباض غیر ارادی مثانه

با توجه به اینکه برای خروج ادرار از مثانه باید عضلات در ناحیه مثانه منقبض شوند، بنابراین غیر ارادی بودن این انقباض می‌تواند باعث ابتلا به مثانه پرکار شود، زیرا شما دیگر کنترلی بر روی خروج ادرار نخواهید داشت و همین مساله باعث استرس و اضطراب در شما می‌گردد.

– ابتلا به برخی از بیماری‌های مربوط به سیستم دفع ادرار

قطعاً ابتلا به برخی بیماری‌ها همانند عفونت مجاری ادراری، بیماری‌های تومور یا سنگ کلیه و انسداد مجاری از طریق بزرگ شدن پروستات، از جمله مواردی هستند که احتمال ابتلا به مثانه بی فعال را بیشتر خواهند کرد.

– سایر عوامل موثر بر ابتلا به مثانه بیش فعال

از دیگر عواملی که بر ابتلا به این بیماری تاثیر می‌گذارند، می‌توان به مشکلات عصبی، سکته مغزی، دیابت، تغییرات هورمونی در یائسگی، مصرف برخی از دارو‌ها، مصرف بیش از اندازه الکل یا کافئین، عدم تخلیه مثانه در زمان مشخص و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به مثانه پرکار

روش‌های پیشگیری از ابتلا به مثانه پرکار

به جز در مواردی که این بیماری ناشی از ژنتیک اتفاق می‌افتد، شما با سبک زندگی سالم و مراقبت از خود می‌توانید از ابتلا به بیماری مثانه بیش فعال جلوگیری کنید. از جمله راهکار‌هایی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند عبارتند از:

– شما باید تغذیه سالم داشته باشید تا همواره وزن ‌ایده‌آل حفظ شود زیرا چاقی بیش از اندازه فشار زیادی به مثانه وارد می‌کند.

– از جمله مواردی که به حفظ وزن ‌ایده‌آل شما کمک می‌کند، ورزش کردن است. از سوی دیگر داشتن تمرین‌های ورزشی منظم باعث تقویت عضلات شده و به حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌کند.

– در صورتیکه به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و اختلالات هورمونی و بیماری‌های عصبی مبتلا هستید باید نسبت به درمان و کنترل این بیماری‌ها اقدام کنید زیرا یکی از عواقب ناشی از این امراض، ابتلا به مثانه بیش فعال است.

– توصیه می‌کنیم حتماً مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارید. این مواد هیچ سودی برای بدن نداشته و تماماً ضرر هستند به خصوص اینکه بر روی سیستم دفع ادرار شما تأثیر می‌گذارند.

نحوه تشخیص مثانه پرکار

نحوه تشخیص مثانه پرکار

اما اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان ابتلا به بیماری مثانه بیش فعال را تشخیص داد؟ در ابتدا متخصص از شما می‌خواهد تست ادرار را انجام دهید. برای این منظور باید به آزمایشگاه‌های مجهز که کادر درمانی حرفه‌ای دارند مراجعه کنید چرا که نتیجه تست، بر تشخیص دقیق پزشک تاثیر دارد.

آزمایشگاه اطبا در غرب تهران با تیمی حرفه‌ای در خدمت شما خواهد بود تا حتی در صورت لزوم این تست را در منزل انجام دهید بدون اینکه نیازی به مراجعه حضوری باشد.

سپس پزشک شما نتیجه آزمایش را مورد بررسی قرار داده و از طرف دیگر معاینه‌های فیزیکی همانند واژن در زنان و رکتوم در مردان را انجام می‌دهد. با توجه به اینکه این عارضه در اثر مشکلات عصبی نیز بروز می‌کند بنابراین لازم است معاینات عصبی نیز انجام گیرد تا در نهایت متخصص براساس تمامی تست‌ها بتواند تشخیص درستی داشته باشد.

درمان بیماری مثانه پرکار

برای درمان این بیماری روش‌های مختلفی وجود دارد که البته متخصص براساس شدت پیشروی این عارضه، بهترین درمان را در نظر خواهد گرفت. از جمله روش‌های درمان مثانه پرکار عبارتند از:

– آموزش تمرین‌های ورزشی برای تقویت عضلات لگن

– دارو درمانی

– انجام جراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجله آزمایشگاه اطبا

ارتباط با ما

مجله آزمایشگاه اطبا

با یک کلیک از خدمات ما در منزل خود بهره مند شوید

ما برای رفاه حال بیمارانی که ما را برای انجام خدمات آزمایشگاهی خود ما را در نظر گرفته اند و با توجه به شرایط بیمارانی که امکان جابجایی و حضور در آزمایشگاه را ندارند خدمات نمونه گیری در منزل را فراهم کرده ایم

اسکرول

ثبت درخواست نمونه‌گیری در منزل